پرش به محتوا

وزارت صحت‌عامه: شمار معتادان در کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد

بر اساس آمار وزارت بهداشت افغانستان شمار معتادان در این کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد که نزدیک به ۸۵۰ هزار آن زنان هستند.

به گزارش بی بی سی، عبدالشکور حیدری، معاون اداره کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت صحت عامه به بی‌بی‌سی گفت ” بیشتر زنان معتاد در ولایت‌های شمالی و غربی” ثبت شده اند. به گفته او زنانی که شریک زندگی، برادر و پدرشان مصرف کننده مواد مخدر بوده اند، آنها را وادار به مصرف کرده‌اند.

او دلیل دیگر روی آوردن زنان به مواد مخدر در افغانستان را غم از دست دادن عزیزان و تسکین دردهای عاطفی با مصرف مواد مخدر می‌داند. از طرف دیگر، زنان روستایی که کار سخت می‌کنند با مصرف مواد مخدر به گفته آقای حیدری “درد کار شاقه را با مواد مخدر آرام می‌سازند.”

در کل کشور ۴۰۷۰ بستر (تخت) برای درمان معتادان به مواد مخدر اختصاص یافته است، از آن جمله تنها هجده درصد آن برای زنان است. به گفته مسئولان شمار زنان معتاد در روستاهای افغانستان حدود دو برابر شهرهاست.

عبدالشکور حیدری  به بی بی سی گفته که سالانه تنها یک میلیارد افغانی (۱۳ میلیون دلار) برای مبارزه با اعتیاد اختصاص یافته است.

تولید و مصرف مواد مخدر در افغانستان از مشکلات عمده‌ در افغانستان است در حالی که همه روزه به تعداد معتادان خیابانی در کشور اضافه می‌شود، دولت می‌گوید که بودجه کافی برای تداوی این معتادان را ندارد.

به اشتراک بگذارید