پرش به محتوا

وزارت امور خارجه: می خواهیم روابط نیک با ایالات متحده داشته باشیم

امیرخان متقی وزیر امور خارجه امارت اسلامی گفته است امارت اسلامی پس از فرار غیر مسوولانه غنی وارد کابل شد و حالا امارت اسلامی به عنوان یک دولت مستقل خواهان روابط نیک با همه‌ی کشورهای جهان به شمول ایالات متحده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی بانشر بیانیه‌ای از امیر خان متقی گفته است، من به نمایندگی از دولت جدید افغانستان بهترین آرزوهای خود را به شما تمنا دارم و می خواهم چند کلمه در مورد روابط دوجانبه با شما در میان بگذارم.

در این بیانه‌ای آمده که امسال صدمین سالگرد روابط آمریکا و افغانستان است. ایالات متحده برای اولین بار پس از کسب استقلال در سال ۱۹۲۱م، کشور مستقل افغانستان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۱۹۳۵م آغاز شد. مانند هر کشور دیگری در جهان، روابط دو کشور با فراز و نشیب هایی مواجه شده است.

به نقل از این بیانه‌، بدون شک جنگ بیست ساله ای که پس از هفتم اکتوبر سال ۲۰۰۱م بر روابط دو کشور سایه افکنده بود خوشبختانه با توافق دوجانبه تضمین و حل شد. توافق دوحه روابط مثبت دو کشور را در آینده پیش بینی می کند.

 این بیانیه افزوده، ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافق دوحه می تواند فصل جدیدی از روابط مثبت بین دو دولت و ملت را بگشاید که این امر به نفع هر دو کشور است.

براساس این بیانیه، همانطور که مستحضر هستید امارت اسلامی افغانستان پس از فرار غیرمسئولانه رئیس جمهور سابق٬ براساس درخواست مردم و به ویژه شهروندان کابل و برای جلوگیری از خلاء قدرت و هرج و مرج وارد کابل شد و به عنوان یک دولت مستقل، امور افغانستان را در دست گرفت و برای رفاه مردم کشور دست به کار شد. امارت اسلامی افغانستان به عنوان یک دولت مستقل و مسئول مشتاق است تا روابط مثبت با همه کشورهای جهان به شمول دولت ایالات متحده امریکا برقرار کند.

گفتنی است که ذخایر مالی افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا به حالت انجماد قرار داد و با اینکه شهروندان کشور بارها تقاضا کردند که این ذخایر از حالت انجماد خارج شود، اما امریکا تا هنوز پاسخ مثبتی به این درخواست نداده است.

به اشتراک بگذارید