هنر کتیبهنویسی روی کاشی یکی از هنرهای برجسته و کهن هرات، سابقهای دیرینه دارد و از دوران غوریان و تیموریان به یادگار مانده است.دو هنرمند پیشکسوت نوید احمد صبری و علی محمد صبوری که مجموعا بیش از ۸۷ سال از عمر خود را به حفظ و توسعه این هنر در مسجد جامع هرات اختصاص دادهاند میگویند که این شهر با داشتن بیش از ۸۰۰ آبده تاریخی به کتیبهنویسان بیشتری نیاز دارد.نوید احمد صبری که ۵۰ سال از عمر خویش را صرف خطاطی و کتیبهنویسی کرده، میگوید که هنر کتیبهنویسی از دوران غوریان و تیموریان به ما رسیده و نوع خط کوفی که از آن زمان بجا مانده است، روی کاشیهای مسجد جامع استفاده میشود.وی همچنین از مسئولان میخواهد که زمینه آموزش و تربیت شاگردان در این بخش فراهم شود تا در مرمت و نگهداری مسجد جامع وقفهای ایجاد نشود.از سویی هم، علی محمد صبوری دیگر کتیبهنویس پیشکسوت با بیش از ۳۷ سال تجربه در این بخش میگوید خوشحالم که در این هنر قدیمی هرات فعالیت دارم و پس از زلزله سال قبل، بخشهای زیادی از مسجد جامع نیاز به کتیبهنویسی دارد و همهروزه مشغول ترمیم و تکمیل این بخشها هستیم.با این حال امید نیکنام مدیر صنعت کاشیسازی در مسجد جامع هرات میافزاید که در ترمیم بناهای تاریخی مسجد جامع، بیشتر از کاشیهای معرق استفاده میشود که قیمت هر متر آن به هزار دلار میرسد.در همین حال، حمیدالله غیاثی آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، ضمن تأکید بر اهمیت هنر کتیبهنویسی میگوید: این هنر یکی از میراثهای گرانبهای اسلامی و تاریخی هرات بوده و در این ریاست شماری از جوانان در حال آموزش این هنر هستند و ما تلاش میکنیم تا از این هنر و دیگر هنرهای اسلامی حمایت کنیم.گفتنی است که بیش از ۴۰ درصد کاشیهای مسجد جامع هرات را کاشیهای کتیبهدار تشکیل میدهند و هنر کتیبهنویسی نهتنها جلوهای از فرهنگ و هنر اسلامی را به نمایش میگذارد، بلکه بخش مهمی از هویت تاریخی هرات به شمار میرود.