پرش به محتوا

عبدالکریم تمنا، شاعر برجسته هرات درگذشت

عبدالکریم تمنا، شاعر برجسته هرات، در سن ۸۳ سالگی در ایران درگذشته است. اعضای خانواده او این خبر را تایید کرده‌اند.

 به نقل از بی بی سی فارسی، آقای تمنا از شاعران سرشناس هرات بود و گفته شده ۱۴ سال مسئولیت کتابخانه عمومی در هرات را داشته است. شماری از فرهنگیان در زمینه درگذشت او نوشته‌اند.

فرامرز تمنا، فرزند او که در انتخابات ریاست جمهوری دولت پیشین، کاندیدا بود، در توییتی نوشت: “پدری که الگویی از دانایی، فروتنی، راستی و مردم‌دوستی بودند و عمری را با کتاب و کتابخوانی زیستند و دمی هم از آموختن دور نشدند، امروز دور از کشورشان به جاودانگی پیوستند.”

رنگین دادفر سپنا، از چهر‌ه‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان، هم در توییتی نوشته است: “عبدالکریم تمنا فرهیخته و شاعری که عمری در خدمت به ادب و مردم افغانستان گذشتاند.”

حمیرا قادری، شاعر و نویسنده، با نشر عکسی از او در مورد آقای تمنا نوشته است: “جناب آقای عبدالکریم تمنا شاعری آزاداندیش بود که در سرودن قصیده و غزل طبعی روان داشت. با آنکه نان‌آور خانواده بزرگی بود اما در سبد خرید روزانه‌اش کتاب سهم اصلی را داشت. در ساعاتی که در خانه بود تنها لحظات نان خوردن اندکی کتاب را از خودش دورتر می گذاشت.”

«از سال ۱۳۴۰ سروده‌ها و نوشته‌های تمنا در روزنامۀ اتفاق اسلام به چاپ می‌رسید. در سال ۱۳۵۴ به عنوان مدیر کتاب‌خانۀ عامۀ هرات برگزیده شد و ورود به این گنجینه، ذوق سرشار ادبی و روحیۀ پژوهشی تمنا را حال‌وهوایی تازه بخشید. سال ۱۳۴۷ با جریدۀ ملی “ترجمان” آغاز هم‌کاری کرد و به عنوان یکی از نویسندگان فعال آن به جامعۀ ادبی معرفی شد. سال ۱۳۵۵ عضویت لویه‌جرگه را داشت و صدای مردم خود بود. در سال ۱۳۵۶ به حیث حاکم و فرماندار زنده‌جان یا پوشنگ کهن تقرر کرد و به مدت کوتاهی ازین موقف به خواست خود انصراف داد، تا این‌که در ۱۳۵۷ دوباره به عنوان مدیر کتاب‌خانۀ عامۀ هرات تعیین شد.”

در ادامه این مطلب آمده است: “تمنا در سال ۱۳۵۸ به دلیل جنگ‌های داخلی افغانستان ره‌سپار ایران شد. در ایران نیز نوشته‌ها و سروده‌های وی در مجلات و روزنامه‌های نامی ایران چون مجلۀ فرهنگی و هنری بخارا و روزنامۀ اطلاعات پیوسته نشر می‌شد. مجموعه‌سروده‌هایش در سال ۱۳۹۵ش. به نام ‘پیوند عمر’ در شهر هرات چاپ شده‌است.”

به اشتراک بگذارید