پرش به محتوا

شمارش معکوس برای آغاز کار پروژه تاپی در هرات

مسئولان در نمایندگی وزارت ارتباط خارجه هرات از آغاز کار عملی پروژه تاپی در آینده نزدیک سخن می زنند.

رحمت الله فیضان معاون نمایندگی وزارت ارتباط خارجه در هرات می گوید که در آینده نزدیک افغانستان شاهد یک تحول بزرگ خواهد بود و در چند روز آینده پروژه تاپی، خط راه آهن و برق از جمله پروژه های بزرگی است که از طریق ترکمنستان وارد افغانستان می شود.

آقای فیضان می گوید که با افتتاح این پروژه‌ها یک تحول بزرگ اقتصادی در افغانستان رونما خواهد شد.

در همین حال محمد یونس قاضی زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات پروژه تاپی را در رشد اقتصاد افغانستان مهم دانسته و می‌گوید” «با شروع پروژه تاپی مقدار گاز که در افغانستان ضرورت دارد تامین می‌شود.»

آقای قاضی زاده علاوه می‌کند که سالانه بیشتر از چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت از این پروژه به خزانه دولت واریز می‌شود که این هم یک عاید خوب دیگر برای دولت و ملت است.

در همین حال باشندگان ولایت هرات بر آغاز کار عملی پروژه های بزرگ انکشافی به خصوص تاپی ( پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هند) تاکید داشته، می گویند در صورت آغاز کار عملی این پروژه برای شماری زیادی از نیروی فعال جامعه زمینه کار و شغل فراهم می‌شود.

به باور باشندگان، با آغاز کار عملی پروژه های انکشافی و فراهم شدن زمینه کار، نیاز نیست که جوانان برای کارگری به کشور های خارجی بروند.

تاپی یا پایپ‌لاین انتقال گاز ترکمنستان در سال ۱۳۹۶با حضور رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت، اما کار عملی این پروژه در افغانستان دست نخورده ماند.

آغاز این پروژه‌ها امیدواری های زیادی را برای شهروندان کشور بویژه هراتیان ایجاد کرده است.

به گفته‌ی مقام‌های حکومت امارت اسلامی کار عملی این پروژه  به طول ۱۸۴۱ کیلومتر در خاک افغانستان طی چند روز آینده آغاز شود.

به اشتراک بگذارید