پرش به محتوا

سفیر ترکیه : موزیمی را در هرات می سازیم که نماد دوستی ترکیه و افغانستان را به نمایش بگذارد

مولوی احمد الله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات با سفیر ترکیه و سرکنسول ترکیه دیدار و روی تقویت کار های فرهنگی در این ولایت صحبت نمود.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات از فعالیت های دفتر تیکا در هرات بخصوص در بخش بازسازی آبدات تاریخی ابراز قدر دانی نموده و بیان داشت که هرات بیش از 850 آبده تاریخی دارد که برخی از آن قدامت بیش از هزاران سال را دارد.

اما برخی از آبده های مهم در زلزله های پی هم هرات آسیب جدی دیده که نیاز به ترمیم دارد.

به نقل از آژانس اطلاعاتی باختر؛ مولوی متقی در این دیدار از سفیر ترکیه خواست تا در بخش بازسازی آبدات تاریخی توجه بیشتر نمایند.

در همین حال سفیر ترکیه میگوید که افغانستان با ترکیه تاریخ، فرهنگ و دین مشترک دارد و در هر شرایط کنار مردم افغانستان بوده و خواهیم بود.

وی می گوید که پلان ساخت موزیم را در سال آینده در هرات روی دست دارند که نماد دو کشور دوست ترکیه و افغانستان را به نمایش بگذارد.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر؛ سفیر ترکیه می گوید که:” در سال 2023 به تعداد چندین پروژه از جمله اتمام پروژه وضو خانه های مسجد جامع هرات، سمپوزین مولانا، نمایشگاه دارالفنون، گالری بهزاد، کتاب خانه علی شیر نوایی کار نمودیم.”

و در سال 2024 ترمیم مسجد زیر زمینی، تخت شاهزاده، کار صنایع دستی برای رشد هنر، چاپ کتاب نستعلیق و ترمیم کتاب خانه روی دست دارند.

به اشتراک بگذارید