پرش به محتوا

در سال گذشته دوهزار و پنج‌صد تن عسل درکشور تولید شده است

آمارهای ریاست احصاییه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، دو هزار و ۴۹۰ متریک‌تٌن عسل در مرکز و ولایات تولید شده است.

در اعلامیه‌ای که امروز(پنجشنبه، 19حمل) از سوی این وزارت به نشر رسیده آمده که پکتیا با تولید ۸۹۹ تُن عسل در صدر قرار گرفته و به دنبال آن ولایت‌های ننگرهار با پنج‌صد تُن و خوست با ۴۱۶ تُن، از مهم‌ترین تولیدکنندگان عسل در کشور اند.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که  میزان تولید عسل در سال ۱۳۹۸ به دوهزار و یک‌صد تٌن رسیده بود و این رقم در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۳۹۰ تُن افزایش داشته است.

بربنیاد این اعلامیه این وزارت، هم‌چنان هرات، لغمان، بدخشان، کندز و بامیان نیز در فهرست عمده‌ترین ولایت‌های تولیدکننده عسل قرار دارند.

در این اعلامیه گفته شده، در حال حاضر، شش‌هزار و ۷۵۷ فارم بزرگ و کوچک زنبورداری در سراسر کشور وجود دارند که بیشترین آن در ولایات بادغیس، هرات، بدخشان، پکتیا، کندز، دایکندی، بامیان، لوگر، سرپل، فراه، میدان وردک، کاپیسا، تخار، بغلان و خوست قرار دارند.

این اعلامیه افزوده، بادغیس با داشتن ۷۲۲، هرات با ۵۹۳، پکتیا با ۵۵۰ و بدخشان ۵۲۶ فارم زنبورداری در صدر جدول پرورش زنبور عسل قرار دارند.

یک کیلو عسل خالص در بازارهای داخلی از ۵۰۰ تا دوهزار افغانی نظر به نوعیت آن به فروش می‌رسد.

به اشتراک بگذارید