پرش به محتوا

تیکا 20هزار نهال مثمر به وزارت زراعت کمک کرد

نهاد تیکای کشور ترکیه  بیست هزار نهال مثمر را که شامل نهال‌های سیب، ناک و بهی می‌شود، به مسؤولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کمک کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ مسؤولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گویند که قرار است این نهال‌ها به باغداران ولایت‌های کابل، پنجشیر، پروان، میدان‌وردک، لوگر و پکتیا جهت توسعۀ باغداری و احداث باغ‌های جدید توزیع شود.

آژانس باختر افزوده، سعدالله مسؤول نهاد تیکا در افغانستان گفت که نهال‌های کمک‌شده از فارم‌های کشور ترکیه برداشته شده اند و از تخم‌های اصلاح شده به دست آمده اند.

به نقل از این آژانس، افزود که در نظر دارند به فارم‌های تحقیقاتی برخی پوهنتون‌های افغانستان نیز نهال اصلاح شده توزیع نمایند تا افزون بر گسترش باغداری و کشاورزی، نهادهای علمی و تحقیقی نیز بتوانند روی نهال‌های یاد شده تحقیق کنند.

آژانس باختر افزوده که جیهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه که در این مراسم حضور داشت، گفت که خاک افغانستان بسیار حاصل‌خیز است و توجه به زراعت و باغداری می‌تواند این کشور را به خودکفایی و رشد اقتصادی برساند.

این آژانس نگاشته که وی افزود که کشورش، افغانستان را در عرصه زراعت همکاری کرده و تلاش می‌کند تا باغداری به عنوان کشت بدیل در برابر کوکنار گسترش یابد.

این رسانه افزده  که در این مراسم، مولوی عبدالرحمن راشد، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان از دولت ترکیه خواست تا وزارت زراعت افغانستان را در زمینۀ مدیریت آب‌ها و توسعۀ مالداری نیز کمک کند.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در حالی از پلان‌ها برای توسعۀ زراعت و باغداری سخن می‌گوید که امروز بر اساس فرمان ملاهبت الله آخندزاده، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ممنوع قرار داده شد.

به اشتراک بگذارید