پرش به محتوا

امارت اسلامی: ما به تحصیل زنان متعهد هستیم

پوهنتون هرات با نشر خبرنامه‌ای از نشست مسوولان این نهاد با مسوولان تحصیلات عالی امارت اسلامی خبر می‌دهد.

بر بنیاد خبرنامه‌ای که از سوی این پوهنتون نشر شده آمده که  مولوی نورالحق مظهری معاون حلقه ی جنوب‌غرب اداره تحصیلات امارت اسلامی  یادآور شد که امارت اسلامی به حفظ و انکشاف تحصیلات عالی در کشور باورمند است و گفت که به این خاطر اداره ی مستقلی برای تحصیلات ایجاد شده است.

به نقل از این خبرنامه، وی گفت که تشویق به تحصیل فقط برای ذکور نیست بلکه برای ذکور و اناث است. و گفت که اناث هم مانند ذکور حق دارد به مکتب و پوهنتون بروند و به تعلیم و تحصیل خود بپردازند. وی افزود که امارت اسلامی متعهد به تعلیم و تحصیل زنان است.

در این خبرنامه آمده که سپس به موضوع ممنوع شدن محصلان اناث از دروازه ورودی پوهنتون توسط مجاهدین امارت پرداخت و گفت که این کاملا یک شایعه است و گفت که محصلین اناث حتی امروز هم بخاطر اجرای امور خود به پوهنتون آمده اند.

وی افزود که خدمت به دین اسلام وجه اشتراک ما ‌و شما است و میخواهم که با نظام جدید همکار و همراه باشید و در ساختن‌اش در هر جایی که بشما نیاز باشد همکاری کنید و سهم بگیرید.

در این خبرنامه گفته شده که  محمدداوود منیر معاون امور محصلان پوهنتون هرات به ایراد سخن پرداخت. دکتور منیر موقعیت زمانی موجود را موقعیت حساس و مهم تاریخی عنوان نمود و اذعان کرد که باید به بهترین نحو اوضاع موجود مدیریت شود تا نباشد که اشتباهات قبلی تاریخ را دوباره تکرار کنیم.

بر بنیاد این خبرنامه، در ادامه  منیر مسئله ی محصلان اناث را مطرح نمود و گفت که اگر پوهنتون هرات آغاز میگردد باید با حضور هر دو قشر از محصلان آغاز گردد و افزود که ما تجربه کرده ایم که محصلین اناث همیشه دوشادوش محصلان ذکور در عرصه های علمی درخشیده اند و این ظرفیت بگونه ی کامل در آنها وجود دارد.

گفنتی است که در این اواخر دخترانی بسیاری  ابراز نگرانی کرده‌‌اند که با آمدن امارت اسلامی آزادی و فعالیت‌های شان در اجتماع محدود می‌شود.

به اشتراک بگذارید