پرش به محتوا

کاشت و حاصلات برنج حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، گزارش مشترکی را زیر نام «گزارش تولید برنج سال ۱۳۹۹» به نشر رسانده که در آن گفته شده که کاشت و برداشت برنج در کشور در سال ۱۳۹۹خورشیدی نسبت به ۱۳۹۸خورشیدی، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است، حاصلات برنج در سال گذشته ۳۸۳ هزار متریک تن بود، اما به اساس آمارگیری‌های تازه، در سال روان، با افزایش ۵۷ هزار تُنی، به ۴۴۰ هزار متریک تن رسیده است.

براساس این گزارش، همین گونه شالی‌زارهای کشور در سال گذشته ۱۲۸ هزار هکتار گزارش شده بود، در حالی به اساس آمارگیری تازه ، امسال کشت‌زارهای شالی با افزایش ۱۹.۵ هزار هکتاری، به ۱۴۷.۵ هزار هکتار رسیده است.

این آمارگیری به چند روش، از جمله دریافت ساحات تحت کشت شالی توسط «ریموت سنسنگ» یا سنجش از دور در ۱۲۶ ولسوالی ۱۹ ولایت، مصاحبه با دهقانان و قطع نبات شالی و نمونه‌گیری از حاصلات انجام یافته است.

آمارگیری یا دشده تمامی زمان کاشت و برداشت شالی، که حدود پنج ماه می‌شود را در بر گرفته است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد، کندز با داشتن ۴۶.۸ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۱۴۰ هزار متریک تن برنج، جایگاه اول ولایات تولیدکننده‌ی برنج را دارد.

در این گزارش همچنان آمده که، تخار با داشتن ۲۳ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۷۵ هزار تنی، جایگاه دوم، بغلان با داشتن ۱۹.۷ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۶۳ هزار تنی جایگاه سوم و ننگرهار با داشتن ۱۴.۶ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۴۷ هزار تُن برنج در جایگاه چهارم قرار دارد.

به اشتراک بگذارید