پرش به محتوا

وزیر خارجه ایران: رویکرد نظام بین الملل در مورد وضعیت فعلی افغانستان برای منطقه مناسب نیست

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشستی که با حضور شش کشور همسایه افغانستان در تهران برگزار شده بود گفت که رویکرد نظام بین‌الملل در مورد افغانستان برای منطقه مناسب نیست.

وی در این نشست گفته که در افغانستان با وضعیتی مواجه هستیم  که تا رسیدن به نقطه قابل‌قبول برای همه مردم افغانستان از تمام اقوام و گروههای مختلف فاصله قابل تاملی دارد.

وزیر امور خارجه ایران بیان داشته که در مقابل تاکنون رویکرد کشورهای همسایه به‌واسطه درک عمیقی که از وضعیت افغانستان دارند، تا اندازه زیادی سازنده ، همسو و روبه‌جلو بوده و در مسائل اساسی اجماع نسبی وجود دارد و تلاش ما در این نشست باید معطوف بر تقویت اجماع و همسویی به وجود آمده باشد.

آقای عبداللهیان بیان کرده، در سطح نظام بین المللی نیز شاهد رویکردهای مختلف و متعارضی هستیم که برای افغانستان و منطقه مناسب نیست. بنابراین در دو سطح درون افغانی و بین‌المللی بیش از اجماع شاهد افتراق و تعارض هستیم.

به گفته وی، در ماه‌های اخیر شاهد گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش در افغانستان بوده‌ایم. حملات تروریستی سبعانه این گروه به اجتماعات مذهبی ازجمله حمله به مساجد مسلمانان از جمله در قندوز و قندهار نمونه هایی از رفتارهایی است که تحت نام اسلام و در لباسی متفاوت، مردم افغانستان و افکار عمومی جهان را آزار می دهد.

این نشست امروز چهار شنبه، با حضور شش کشور همسایه افغانستان در تهران آغاز شده  است، اما امارت اسلامی در این نشست حضور ندارد .

به اشتراک بگذارید