پرش به محتوا

ملل متحد در افغانستان : در بحران‌های وخیم کنار زنان و دختران افغان می ایستیم

ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای مطبوعاتی در روز هشتم مارچ  گفته که ، در کنار زنان و دختران افغان که با شجاعت و استقامت با عواقب بحران های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبرو هستند، ایستاده است.

در این اعلامیه آمده که زنان در افغانستان برعلاوه خشکسالی و اقتصاد در حال فروپاشی که میلیون ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیدا از میراث درگیری متاثر شده اند.

براساس این اعلامیه، دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: “چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه بار است. همه در کشور از بحران کنونی متاثر گردیده اند، اما وضعیت زنان و دختران به ویژه نگران کننده است، زیرا حقوق آنها و دسترسی شان به فرصت ها به طور فزاینده ای به چالش کشیده شده است.”

این اعلامیه افزوده، مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغان در تمام عرصه های زندگی اجتماعی برای آینده افغانستان، حیاتی است. محروم ساختن زنان از حقوق  آزادی گشت و گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و تعلیم و تربیه، انکشاف بزرگ اقتصادی را برای کشور محدود می کند.

به نقل از مطلب یوناما، دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: “در گفتگو های مان با زنان افغان، آنها در مورد اهمیت تعلیم و تربیه دختران و همچنان نیاز به فرصت های بعدی برای ادامه تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند. برای ترویج فرصت های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه های زندگی شان، کارهای بیشتری باید صورت بگیرد.”

زنان افغان چشم اندازی برای افغانستان دارند و باید به آنها فرصتی داده شود تا در ساختن آینده کشور، مشارکت داشته باشند.

به اشتراک بگذارید