پرش به محتوا

ملل متحد خواستار بهبود دسترسی به عدالت در جرایم خشونت علیه زنان شد

هیئت معاونت ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود دریافته است که نظام عدلی کشور در تامین عدالت برای زنان و دختران افغان در جرایم خشونت علیه زنان، موفق نبوده است.

این گزارش تحت عنوان عدالت در جرایم خشونت علیه زنان و دختران، پاسخ نظام عدلی و جبران خسارت فراهم شده به قربانیان را در قضایای خشونت علیه زنان و دختران که در دوره ای بین سپتامبر ۲۰۱۸ تا فبروری ۲۰۲۰ گزارش داده شده اند، بررسی می کند.

در این گزارش که ملل متحد برای حقوق بشتر به نشر رساند که آمده است است که تنها نیمِی از جرایم گزارش شده، به محاکم ابتدائیه رسیده اند و در حدود ۴۰ درصد از مرتکبین تمامی قضایای ثبت شده، محکوم شده اند.

 یوناما دریافته است، از هر پنج زن یکی از آنها تصمیم گرفته است که قضیه خود را از مجرای عدلی پیگیری نکند؛ یا به آنجا شکایت نکند و یا هم بعدا از شکایت خود منصرف گردد.

این گزارش نگرانی های متعددی را در مورد رفتار نظام عدلی با زنان و دختران چون کم بودن میزان محکومیت در جرایم به اصطلاح “قتل های ناموسی” مطرح می کند.

 از  دیگر موضوعاتی که در این گزارش به آنها پرداخته شده است، شامل پیچیدگی رسیدگی به قضایای تجاوز جنسی و تداوم بازداشت زنان به خاطر “فرار از منزل” می باشد.

به اشتراک بگذارید