پرش به محتوا

در افغانستان از هر دو نفر٬ یک نفر ٬ با فشار های روانی مواجه است

وزارت صحت‌عامه امروز با برگزاری نشستی از روز جهانی صحت روانی  با شعار” صحت روان و رفاه را برای همه در اولویت جهانی قرار دهید” گرامی داشت بعمل آورد.

به گزارش آژانس باختر؛ در این نشست داکتر محمد حسن غیاثی معین پالیسی و پلان وزارت صحت‌عامه گفت: نظر به نتایج سروی ملی صحت روان که درسال ۲۰۱۸ انجام شد، از هر دو نفر، یک نفر یعنی۵۰ درصد در افغانستان به دلیل عوامل مختلف با فشار روانی شدید روبرو است و تخمین می ‌شود که این رقم حتی بیشتر از این هم باشد.

معین وزارت صحت عامه افزود: جای مسرت است که از سال ۲۰۰۴، به این سو صحت روانی و مشاوره روانی – اجتماعی بخش عمدۀ از خدمات صحت را تشکیل می‌دهد و بسیاری از کارمندان صحی در زمینۀ صحت روان آموزش دیده اند و این روند هنوز هم ادامه دارد.

غیاثی علاوه کرد: وزارت صحت‌عامه متعهد است که همه مردم باید به خدمات صحی منظم دسترسی داشته باشند، این کار راهی برای بهبود کیفیت و یک پارچگی خدمات صحی فعلی در مراکز صحی اولیه وثانوی سیستم صحی ما است و هیچ کس نباید به دلیل فقر، محدودیت های جغرافیایی و یا عوامل دیگر از خدمات صحت روان محروم شود.

باید گفت تحولات و انکشافات بیش از چهل سال گذشته در افغانستان، روان مردم کشور را آسیب های جدی زده است و باعث افزایش بیماری های روانی و ازدیاد فشار های روانی در جامعه شده است.

به اشتراک بگذارید