پرش به محتوا

تحلیل و نبشت

این نوشته در محور سه موضوع خواهد بود، ابتدا نگاهی به وضعیت عرفانی و تصوف در عصر طلایی تیموریان؛ ثانیاً اشاراتی به کمالات امیر علی شیر نوایی و در اخیر نگاهی به خدمات امیر علی شیر نوایی.

عرفان امیر علی شیر نوایی و جایگاه معنوی‌اش

خشونت یکی از پدیده‌های دایمی جوامع انسانی بوده که با استفاده از زور فیزیکی به منظور قرار دادن دیگران در وضعیت برخلاف خواست و میل شان تعبیر می‌گردد و اساس آن را ضرر رسانیدن به دیگران تشکیل داد که این ضرر میتواند مادی، معنوی، جسمی و یا هم روانی باشد. پدیده خشونت در جوامع و متناسب به رشد این جوامع وجود داشته و به حیث یک واقعیت اجتماعی شناخته شده‌است.

زنان در آیینه‌ خشونت‌های خانواده‌گی در افغانستان

مبحث معرفت شناسی و تجربه‌ی عرفانی از منظر «عقل» و «شهود» از دیرباز در عرفان اسلامی مطرح بوده است. و عرفای اسلامی، نظر به تجربه و معرفت خویش، دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌اند. این‌ نوشتار می‌کوشد نگاهی به جایگاه عقل و شهود در اندیشه عارفان مسلمان داشته باشد.

عقل و شهود در اندیشه عارفان

ساختمان داخلی شهرهرات بادرنظرگرفتن نقشه، شهردرسال های قبلی طوری بودکه نسبت به ساختمان فعلی شهربکلی مغایرت داشت سابقا شهرهرات به چهارسمت دارای چهار دروازه بود. خانه ها بصورت گنبدی ویک منزله ودارای کوچه های کم عرض وتاریک بود که بعضی قسمت های آن تاهنوز موجود است اما ازحصاربرج وباروی شهرسابقه هرات بجز خرابه چیزی دیگر باقی نمانده است.

شکل وانکشاف امروزی شهرهرات

کودکان قشر آسیب پذیر جامعه افغانی می‌باشند که همواره مورد خشونت های فزیکی و روانی از سوی خانواده، مکاتب و سایر اقشار جامعه قرار می گیرند. امروزه حقوق کودکان از جمله موضوعاتی است که مورد توجه نظام های حقوقی جهان گردیده و در سطح بین الملل در قالب اعلامیه‌ها، کنواسیون‌ها، پروتکل ‌ها و میثاق‌های برای حمایت از حقوق اطفال اسنادی تدوین گردیده است. خوشبختانه افغانستان از جمله کشور های است که اعلامیه جهانی حقوق‌بشر، کنواسیون حقوق طفل، کنواسیون منع شکنجه و سایر میثاق‌های بین المللی را امضا نموده و اسنادی از جمله: قانون رسیدگی به تخلفات اطفال، قانون مراکز اصلاح و تربیت اطفال، قانون منع اطفال در قطعات نظامی، قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان، مقرره حمایت و تقویت تغذیه طفل با شیر مادر تصویب و سایر موارد در بعضی قوانین خاص مطرح نموده است.

جایگاه سن طفل در قانون اساسی افغانستان