پرش به محتوا

هـرات و صنعت

طی دو هفته گذشته در هرات شاهد افتتاح دو نمایشگاه از تولیدات صنعتی داخلی بودیم یکی زیرنام (‌افغان – لاجورد) و دیگری (‌عالیست ‌–‌ افغانیست) هر چند بخش کوچکی از فابریکات صنعتی هرات غرفه نمایش داشتند ولی موجودیت غرفه‌های از فابریکات صنعتی سایر ولایات از جمله قندهار توجه بیننده‌گان را بخود جلب می‌کرد.

نکته قابل توجه حضور پر رنگ و فعال زنان در عرصه تولیدات پوشاک، وسایل آرایشی و خوراکه‌باب، بود که با وجود شرایط نسبتاً دشواری که در عرصه آموزش و کار رسمی برای زنان وجود دارد، خوشبختانه حضور‌شان درین نمایشگاه‌ها بسیار چشمگیر بود.

زنان با جرئت و صلابت تمام به ارائه معلومات در مورد تولیدات شان می‌پرداختند و ازینکه توانسته‌اند بنیه اقتصادی خود و خانواده‌های شان‌را تقویت نمایند اظهار خوشی می‌کردند.

فابریکات صنعتی در هرات با وجود رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌های وضع شده در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و بانکی، الحمدالله نه تنها، غیر فعال نشده‌اند خوشبختانه فعالیت‌های‌شان بیشتر هم شده است بخصوص آهن‌باب، پلاستیک‌باب، خوراکه، نوشابه‌ها، لبنیات، ادویه‌جات طبی و سایر انواع تولیدات مورد ضرورت.

نکته حایز اهمیت صدور این تولیدات به خارج کشور است که باعث تقویه و رشد عاید ملی می‌شود.

امیدواریم با بهتر شدن روابط جهانی با افغانستان و رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی زمینه رشد هر چه بیشتر صنایع داخلی تقویت شود، تا از یک طرف سطح بیکاری جوانان کاهش یابد و از جانب دیگر اقتصاد ملی رشد واقعی پیدا کند.

متأسفانه طی چندین دهه بحران و نا‌امنی ناشی از جنگ‌های داخلی و مداخلات خارجی اقتصاد افغانستان از رشد و توسعه عقب مانده و عمدتاً بازاری شده برای تولیدات بی‌کیفیت کشورهای بیرونی، ولی امروز تولیدات داخلی ما در حال رقابت با تولیدات مشابه خارجی است که در بسا موارد توانسته است بازار را از آن خود سازد.

تأمین انرژی برق از منابع داخلی برای فابریکات صنعتی بسیار حیاتی است، امیدواریم مسوولین امر درین مورد توجه جدی مبذول بدارند و همچنان از مسوولیت‌های ملی همه‌یی افغان‌هاست تا با استفاده از تولیدات داخلی زمینه رشد هر چه بیشتر صنایع داخلی را تقویت نمایند.

با امید افغانستان با ثبات و توسعه یافته.

به اشتراک بگذارید