پرش به محتوا

بازار مرمر فرصت شغلی برای بانوان

بازاری تحت نام مرمر چندی پیش در هرات افتتاح شده که؛  برای شماری از زنان در هرات فرصت شغلی فراهم کرده است.

 در این بازار بالای پنجاه خانم کار می کنند و  انواع لوازم زنانه چون  لوازم آزایشی و بهداشتی، لباس های زنانه و طفلانه به فروش می رسد.

اکثریت این بانوان که نان آور خانه خود هستند، می­گویند از زمانی که  در این بازار کار خود را آغاز کرده اند توانسته اند که نیاز های اولیه فامیل خود را برطرف کنند.

راضیه احمدی یکی از بانوانی که در بخش تهیه و فروش صنایع دستی کار می­کند؛ می­گوید با شروع کردن تجارت اش توانسته که فامیل اش را حمایت مالی کند.

وی می­گوید” زمانی که بیکار بودم نمی توانستم که نیاز های فرزندان خود را برطرف کنم، اما حالا هر نیازی که فرزندانم داشته باشند می توانم که برای شأن رسیدگی کنم. با شروع کار خود توانستم که فرزندان خود را در بخش تحصیل شأن حمایت کنم.”

در همین حال،  طیبه حکیمی یکی دیگر از این بانوان که تازه کار اش را آغاز کرده است می­گوید کار اش تغییرات مثبت زیادی به زندگی اش آورده است.

در ادامه وی گفت” من قبلاً کار نمی کردم اما فعلا که مصروف کار شدم تغییرات زیادی به زندگی ام آمده است هم از لحاظ مالی فامیل ام را حمایت می کنم و هم، این کار روی روحیه من تاثیر گذاشته است و باعث شده که یک آدم اجتماعی و فعال شوم.”

در همین حال شماری از مشتریان با ابراز خرسندی می­گویند که ایجاد چنین بازاری های در کشور مان نیاز است.

مرضیه رضایی، یکی از مشتریان می­گوید قبلاً خریداری را دوست نداشته اما فعلا با این ایجاد این بازار دوست دارد که خود اش برایش خرید کند.

وی می‌گوید در این بازار چون مخصوص بانوان است احساس راحتی می­کند و می­تواند که لوازم مورد نیاز خود را به راحتی بدست بیاورد.

خواست این بانوان از امارت اسلامی و نهاد های مدد رسان بین المللی این است که حمایت شأن کنند.

قابل یاد آور است که در این اواخر کمک­های زیادی برای رشد تجارت خانم ها از سوی نهاد های بین المللی شده است.

چندی قبل، برنامه­ی تحت نام آبادی با هدف گسترش  کار و تجارت زنان با حمایت مالی UNDPدر  سه ولایت هرات، فراه و بادغیس دایر گردیده بود.

در این برنامه­ی دو ماهه به چهار هزار زن اصول و مبانی تجارت آموزش داده شده است.

از جمله چهار هزار خانم به سه هزار شأن کمک مالی شد تا کار شأن را آغاز کنند.

این برنامه به دو قشر از زنان برای کسانی که تجارت داشتند و کسانی که قصد شروع یک تجارت را داشتند  آموزش داده شده است.

شماری از مستفیدین شونده ها با ابراز خوشحالی از این برنامه می­گویند که این پروژه توانسته است که برای شأن کمک کند تا تجارت خود را آغاز کنند.

آمنه یکی از این افراد که فعلا مصروف ساخت  انواع ترشیجات است می­گوید با اشتراک کردن به پروژه ی آبادی توانسته است که تجارت کوچک اش را آغاز کند.

وی می­گوید:«  شرایط بد اقتصادی باعث شده بود که  برای زندگی کردن به ایران برویم اما بعد از کمک مالی که از طرف برنامه برایم شد کارم را آغاز کردم و به فعلا فروشات خوبی دارم؛ تصمیم دارم که به کشور بمانم و تجارت خود را گشترس بدهم.»

در همین حال شیرین گل یکی دیگر از این خانم ها، که مدت دوزاده سال مصروف دوخت انواع لباس های زنانه است می­گوید با راه اندازی یک تولیدی لباس بزرگ  می خواهد که کشور خود را خودکفا کند تا دیگر لباس از خارج وارد کشور نشود‌.

شیرین گل که با اشتراک به این برنامه توانسته است یک تجارت کوچک را به خود راه انداری کند می گوید آروز دارد که روزی لباس تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کند

 باید گفت که؛ این سومین بازاری است که برای خانم ها ایجاد شده که دوی این بازار به سال جاری در  زمان حکومت امارت اسلامی افتتاح شده است. فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید