پرش به محتوا

طلای سرخ افغانستان نباید حبس بماند

زعفران یا همان طلای سرخ افغانستان سال‌هاست که جای خود را در بازار جهانی پیدا کرده و خریداران بی‌شمار دارد و در بیش از 17 کشور جهان بازار دارد. این موضوع در کنار اینکه نام افغانستان را در ردیف تولیدکننده باکیفیت‌ترین زعفران جهان قرار می‌دهد، همچنان سود خوبی برای تاجران و زعفران‌کاران کشور داشته و دارد، اما در حال حاضر دشواری‌های سد راه صادرات زعفران وجود دارد، که باعث شده کمتر این طلای سرخ در بازار جهانی رخ‌نمایی کند و این موضوع با گذشت زمان باعث لطمه خوردن هویت زعفران کشور و از دست دادن بازار بین‌المللی آن خواهد شد.

از زمان سقوط نظام جمهوریت، صادرات از طریق دهلیز هوایی کشور به مشکل خورد و این موضوع خساراتی برای تاجران ببار آورد و این تأثیر خود را روی کاهش صادرات به بازار جهانی نیز داشته است. این موضوع به صورت‌های گونه‌گون می‌تواند برای زعفران‌کاران کشور لطمه وارد کند.

نخست اینکه، گذشت زمان و پابرجایی این مشکل باعث می‌شود که بازار افغانستان به دست دیگر کشور بیفتد و جایگاه‌اش مانند سابق نباشد.

دوم اینکه تاجران کشور وقتی ببینند که زعفران افغانستان بازارش را از دست می‌دهد، ممکن است که سرمایه‌گذاری در این بخش را متوقف ساخته و این صنعت در افغانستان وارد مرحله‌ی رکود اش شود!

این دو دشواری می‌تواند که مشکلات دیگری مانند از دست رفتن شغل برای تعدادی از مردم و کاهش درآمد کشور را باخود داشته باشد.

بنابراین بر مسوولان امارت اسلامی است که هرچه زودتر به مشکل صادرات طلای سرخ افغانستان رسیده‌گی کرده تا هم هویت زعفران کشور با همان ابهت سابق باقی بماند و هم سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد.

به اشتراک بگذارید