پرش به محتوا

هفتمین جشنواره گل زعفران در هرات برگزار شد

هفتمین جشنواره گل زعفران در هرات با اشتراک 38 غرفه از شرکت‌های تولید و پروسس زغفران در هرات برگزار شد.

بشراحمد احمدی آمر امور زراعت اداره زراعت و لایت هرات بیان کرد که در حال حاضر بیش از 7 هزار هکتار زمین در هرات به کشت زعفران اختصاص داده شده و پیش بینی می شود که هرات در سال جاری 20 تن زعفران تولید خواهد داشت.

او همچنان گفت که حاصلات زعفران هرات نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

با این وجود، تعداد از شرکت‌های پروسس زعفران در هرات بیان می‌دارند که از حاصلات امسال نسبت به سال گذشته افزایش ، اما صادرات شان کاهش یافته است.

جان آقا احمدی، نماینده یکی از شرکت‌های پروسس زعفران گفت که ، امسال نسبت به سال گذشته فروشات ما کمتر شده و همچنان به دلیل مشکل در پروازها و ارتباطات صادرات ما نیز کمتر شده است.

او می گوید: در سال‌های گذشته هر ماه در حدود ده کیلو زعفران به خارج از کشور صادر می کردیم، اما حالا صادرات ما در هر ماه به سه کیلو کاهش یافته است.

او از مسوولان امارت اسلامی میخواهد که سهولت بیشتر برای دهاقین زعفران و تجار در این بخش فراهم سازند.

سید عبدالواحد یکی دیگر از زعفران‌کاران در هرات می گوید امسال نسبت به سال گذشته مشکلات زعفران کاران در هرات کمتر شده است، اما مشکل صادرات در بخش زعفران همچنان پابرجاست.

وی از حاصلات‌اش در سال جاری خوشحال بوده و همان خواهان بیشتر حمایت دولت از زعفران کاران است.

از سوی هم، مسوولان در اتحادیه ملی زعفران‌کاران می‌گویند که آنان مشکلات صادرات این قلم تولیدی هرات را با مسوولان امارت اسلامی در میان گذاشتند و این مسوولان نیز وعده سپردند که در راستای حل این چالش بکوشند.

بشیر احمد رشیدی رییس اتحادیه ملی زعفران کاران کشور با آنکه تاکید میکند که مشکلات در قسمت صادرات زعفران کشور از زمان شیوه ویروس کرونا وجود داشته، اما در سال جاری این مشکلات بیشتر شده است و آنان این چالش فراه راه زعفران کاران را با مسوولان در میان گذاشتند.

گفتنی است که این هفتمین جشنواره گل زعفران است که در هرات برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید