پرش به محتوا

برگـزاری امتحان کانکـور؛ امیـدها دوباره جـوانه ‌زد

در روزهای پسین، امتحان کانکور در 33 ولایت کشور برگزار شد، آنچه که بسیاری تصور‌شان بر آن بود که ممکن است این امتحان اصلاً برگزار نشود و یا هم اگر برگزار شود، دختران در آن اشتراک کرده نتوانند را باطل کرد.

افغانستان کشوریست که بیشترین نفوس آن را نسل جوان تشکیل می‌دهد. نسلی که سرشار از خلاقیت و انرژی برای یادگیری دانش نوین است. اما تغییرات اخیر در کشور باعث شد که مردم اندکی نا امید شوند و دلیل‌اش هم این است که آنان با فروپاشی نظام مجبور شدند دوباره از نقطة صفر آغاز کنند و از طرفی کدرهای نخبه‌ی زیادی به خارج از کشور مهاجرت کردند، این اتفاقات همه‌ی مردم به ویژه نسل جوان کشور را نا امید ساخت، اما با برگزاری امتحان کانکور و میزان بالای پذیرش دانشگاه‌های دولتی امیدها دوباره جوانه زدند و مردم اندکی به آینده‌ی روشن امیدوار شدند.

تعلل در برگزاری امتحان کانکور و بسته بودن مکاتب دخترانه باعث شده بود، تا بسیاری فکر کنند که امتحان کانکور در کشور برگزار نمی‌شود و اگر هم برگزار شود، تغییرات اساسی در آن رونما خواهد گردید اما آنچه که اتفاق افتاد، این بود که دختران توانستند تا در این امتحان سراسری شرکت کنند و رشته‌‌‌های که دوست دارند انتخاب کنند، جرقه‌های از امید را روشن کرد.

میزان بالای پذیرش در نهادهای تحصیلی دولتی نکته‌ی مثبت و دلگرم کننده‌ی دیگری است، وزارت تحصیلات عالی گفته است که در این امتحان قرار است که 115 هزار نفر از طریق امتحان کانکور به پوهنتون‌های دولتی جذب شوند.

ما نمی‌توانیم از کم وکاستی‌های که طی تحولات اخیر در کشور بوجود آمده چشم‌پوشی کنیم، اما از طرفی هم این امیدها یکی یکی جوانه می‌زند و روزنه‌های برای پیشرفت و توسعه در کشور باز می‌شوند و اگر درهای امید به همین منوال به روی مردم و نسل جوان کشور گشوده شود، مسلم است که مهاجرت‌های قانونی و غیر قانونی از کشور کاهش خواهد یافت و ما شاهد ایجاد خلاقیت‌های بیشتری از سوی نسل جوان کشور خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید