پرش به محتوا

بازار سرد عسل در هرات

شماری از زنبورداران در ولایت هرات از کاهش فروش محصولات شان در بازار امروز کشور سخن می‌زنند و می‌گویند، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد ممکن است که فارم‌های زنبورداری شان را جمع کنند.

این زنبورداران برای دوام کار شان خواهان حمایت‌های ملی و بین‌الملی هستند.

شهیب ابراهیمی یکی از زنبورداران در ولایت هرات که 14 سال است که به این فعایلت مشغول است.بیان می‌دارد، تولیدات ما بیشتر به داخل کشور به فروش می رسد. قیمت عسل در بازار امروز هرات، همان قیمت سال‌های قبل است، اما به دلیل بلند رفتن مصارف وضعیت اقتصادی مردم مفاد ما کاهش یافته است.

وی از مسوولان حکومت و موسسات بین‌المللی می‌خواهد که زنبورداران ولایت هرات حمایت کنند، تا این فعالیت رونق بیشتری پیدا کند.

محمد عارف واصل، رییس انجمن زنبورداران در ولایت هرات که همزمان به فعالیت زنبورداری نیز مشغول است گفت: در سال جاری فعالیت زنبورداری ما حدود بیست تا چهل درصد صدمه دیده است و مردم نسبت به سال گذشته کمتر تمایل به خرید عسل دارند.

وی افزود:” مشکل دیگری ما با آن روبرو هستیم، که ما مانند گذشته نمی‌توانیم ابزار کار مورد نیاز خود را از بیرون کشور خریداری کنیم و دلیل آن هم این است که از یک سال بدنیسو در قسمت نقل و انتقالات پولی و سیستم بانکی افغانستان نواقصی وجود دارد”.

از سوی هم، مسوولان زراعت و مالداری هرات می‌گویند که فعالیت زنبورداری امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است و این اداره برای رفع مشکلات زنبورداران تلاش می‌کند.

بشیر احمد احمدی، معاون امور زراعتی اداره زراعت هرات تاکید می‌کند که خوشبختانه وضعیتی زنبورداری در ولایت هرات بسیار خوب است، و علاقه‌مندی سکتور خصوصی در قسمت سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته است.

وی افزود، بیش از دو هزار کندو زنبور و 800 فارم خورد بزرگ در هرات وجود دارد.

او این موضوع را که عسل مارکت خوبی در هرات ندارد، را رد می‌کند و می‌گوید که قسمت عسل در بازار امروز مورد رضایت است.

به اشتراک بگذارید