پرش به محتوا

کارگاه اخبار جعلی و چگونگی تشخیص آن در شورای متخصصان هرات برگزار شد

شورای متخصصان هرات به سلسله کارگاه‌های قبلی خود، این ‌بار کارگاهی تحت نام (اخبار جعلی و چگونگی تشخیص آن ) را در مقر شورا دایر کرد.

این کارگاه امروز، پنج‌شنبه، 29ثور با توزیع تصدیق‌نامه برای بیش از 20 تن از علاقه‌مندان پایان یافت.

مسوولان، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را بلند بردن سطح آگاهی اشتراک‌کننده‌گان در مورد خبرهای جعلی و شناسایی این خبرها می‌دانند.

محمد رفیق شهیر، رییس شورای متخصصان هرات بیان کرد: متاسفانه خبرهای جعلی این روزها بیش از هر زمانی دیگری روان مردم را اذیت می‌کند و شورای متخصصان امید دارد که برگزاری این کارگاه به شناسایی و تاثیر کمتر اخبار روی مردم کمک کند.

آقای شهیر افزود که کارگاه‌های از قبیل بعدها نیز برای دختران در هرات برگزار خواهد شد.

افزون بر این، شماری از اشتراک‌کننده‌گان این کارگاه آموزشی بیان می‌کنند که اخبار جعلی این روزها روح و روان ما را تحت تاثیر قرار داده و قبل از این کارگاه تشخیص این‌گونه خبرها برای ما دشوار بود، اما با اشتراک در کارگاه نکاتی خوبی برای تشخیص خبرهای جعلی آموختیم.

فاطمه از اشتراک‌کننده‌های این کارگاه گفت: در حقیقت نسل امروز به شمول خودم وقت زیادی را در گشت‌زنی در فضایی مجازی سپری می‌کنیم و با خبرهای روبرو می‌شویم که ما را حیرت‌زده می‌کند، اما پس از چندی می‌شنویم که این خبر دروغ بوده است. برگزاری این کارگاه کمک می‎کند که خودمان زودتر این خبر ها را تشخیص دهیم و کمتر آسیب روحی ببینیم.

فردینا، یکی دیگر از اشتراک‌کننده‌گان این کارگاه آموزشی بیان می‌دارد، هدف من از اشتراک در این کارگاه، در کنار آموزش گسترش ارتباطات‌ام با دانشجویان دیگر است و امیدوارم که بعدها نیز شاهد برگزاری کارگاه‌های از این قبیل باشیم.

از سوی هم، سودابه احراری که مسوولیت تدریس این کارگاه آموزشی را به دوش داشت گفت: آگاهی‌رسانی در مورد خبر از ضروریات امروز جامعه ماست که متاسفانه ما کمتر شاهد برگزاری برنامه‌های آگاهی‌‌رسانی از این دست هستیم‌.

احراری افزود، اگر در مورد اخبار جعلی در رسانه‌ها آگاهی‌رسانی نشود، روان جامعه‌ را آسیب خواهد رساند.

قابل ذکر است که در این کارگاه روی موضوعاتی مانند: چگونگی تشخیص اخبار جعلی، ارتباط بین رشد رسانه های اجتماعی و گسترش اخبار جعلی، اخبار جعلی از کجا می آیند؟، دسته بندی اطلاعات جعلی به لحاظ محتوایی، تولید کننده گان اخبار جعلی و راه‌کار های مقابله با اخبار جعلی بحث شد.

به اشتراک بگذارید