پرش به محتوا

یونیسف روند ثبت نام پرداخت معاش‌های معلمان را در افغانستان آغاز کرده است

یونیسف یا صندوق حمایت اطفال ملل متحد پروسۀ ثبت نام معلمان مکاتب دختران و پسران در افغانستان را آغاز کرده و می‌خواهد که هرچه زودتر معاش‌های آنها را بپردازد.

به نقل از رادیو آزادی، جینیت فوگلار رئیس بخش تعلیمی یونیسف برای افغانستان در ایمیل خود به آژانس خبر رسانی رویترز گفته که این سازمان معاش‌‌های معلمان افغان را به گونه مستقیم به آنها می‌پردازد بدون اینکه به مقامات سپرده شود.

معاش معلمان از چهار ماه بدینسو پرداخت نشده بود، اما به تاز‌گی معاش یک ماهه معلمان از سوی امارت اسلامی پرداخت شده است و امارت اسلامی اعلام کرده است که بزودی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم نیز بازگشایی خواهد شد.

شماری از این معلمان در ولایت هرات از اینکه معاش یک ماه‌شان از سوی امارت اسلامی پرداخت شده است، ابراز خرسندی می‌کنند و همزمان از دولت می‌خواهند که به چالش‌‍‌های فرا راه این قشر توجه نمایند.

این معلمان می‌گویند که به دلیل تأخیر در پرداخت معاشات آنان مجبور شدند که وسایل خانه‌شان را به فروش‌ برسانند.

عبدالله احمدی، یکتن از معلمان ولایت هرات است که از چهار معاش خود، فقط معاش یک ماهه دریافت کرده است.

وی بیان می‌دارد، امیدواریم که ماه‌های بعدی نیز به گونه‌ای دوامدار معاش معلمان پرداخت شود در غیر این صورت معلمان مجبور‌اند که یا وسایل خانه‌ی خود را بفروشند و یا هم مهاجر شوند.

وی بیان می‌کنند:” معلمان همواره در بدل اندک مزد خدمات بسیاری برای آموزش و پرورش در کشور انجام داده‌اند و باید حکومت تازه تشکیل به ما توجه داشته باشد.”

از سوی هم شماری از معلمان زن در هرات با آنکه از روند منظم توزیع معاش یک ماهه معلمان، ابراز خرسندی می‌کنند، اما خواهان باز شدن مکاتب دخترانه از صنف ششم به بالا هستند.

فهیمه از معلمانی است که معاش یک ماهه‌اش را دریافت کرده است. وی که دانش‌آموزان صنوف از ششم به بالا را تدریس کرده است ابراز می‌دارد که اگر مکاتب دخترانه از صنوف ششم به بعد بازگشایی نشود، وی مجبور است که دنبال کار دیگری برود. آن هم در چنین شرایطی اگر کار پیدا شود.

حلیمه اسماعیلی، یکتن دیگری از معلمان در هرات است. وی نیز بیان می‌دارد، پرداخت نشدن معاش باعث شده است که معلمان سختی‌های زیادی را سپری کنند، خوب است که جامعه ‌جهانی و دولت در پرداخت شدن معاش معلمان بیشتر توجه نمایند.

وی از امارت اسلامی می‌خواهد که مکاتب دخترانه از صنف ششم به بعد را نیز هر چه زودتر بازگشایی کند.

این در حالی است که رویترز به نقل از یک مقام امارت اسلامی گزارش داده است که بزودی مکاتب دخترانه از صنف ششم به بالا نیز بازگشایی می‌شود.

به اشتراک بگذارید