پرش به محتوا

باشنده‌های هرات: از اوضاع امنیتی راضی هستیم، اما بیکاری رنج روز افزون است

شماری از باشنده‌های ولایت هرات می‌گویند که از چندی بدینسو امنیت در این ولایت تأمین است و امید است مردمی که سال‌ها با جنگ دست و پنجه نرم کردند دیگر نا‌امنی را تجربه نکنند.

شهاب‌الدین از باشنده‌گان ولایت هرات است. وی بیان می‌دارد: تحولات اخیر در کشور همه مردم را متأثیر ساخته است، اما آن طور که دیده می‌شود، امنیت به کشور برگشته است‌.

او افزود، خوب است که امارت اسلامی در کنار امنیت به ایجاد بازار کار برای مردم نیز تلاش ورزند، در غیر این صورت همین امنیت نیز برای مردم باقی نخواهند ماند.

فردوس، یکی دیگر از باشنده‌های هرات در صحبت با خبرنگار تخصص گفت بیشتر وقت که وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شدم از خبرهای وحشت و کشته شدن مردم، متأثر می‌بودم و وضعیت روحی‌ام تعریفی نداشت، اما حالا دیگر شاهد این چنین خبرهای وحشتناک نیستم و این مرا خوشحال می‌کند.

وی گفت، امنیت تنها به معنای نبود جنگ نیست، امارت اسلامی باید به دیگر جنبه‌های زندگی و رفا اجتماعی مردم توجه داشته باشد.

از سوی هم، شماری از مردم‌ با آنکه از وجود امنیت در کشور ابراز خرسندی می‌کنند، اما بیان می‌دارند که وجود یک ارتش منظم‌ می‌تواند به امنیت بیشتر مردم کمک کند.

زلمی رحمانی، یکی دیگر از باشنده‌های هرات ابراز داشت، هنوز ارتشی در کشور به صورت رسمی وجود ندارد و از نظر من تا زمانی که ما ارتش و نیروهای امنیتی منظمی نداشته باشیم، آنچنان احساس امنیت نمی‌کنیم.

با این حال، فصیح‌الدین، رییس ستاد ارتش طالبان چندی پیش در یک نشست خبری گفته بود که امارت اسلامی که در آینده‌ی نه چندان دور ارتش منظم و قوی ایجاد می‌کنند.

به گفته‌ی وی، هر فردی که در پی اخلال امنیت و سوق‌دادن کشور به جنگ‌های داخلی باشد. اجازه‌ی «اخلال امنیت» و «به خاک و خون‌کشاندن» افغانستان داده نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌ هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، بیشترین آسیب به افراد ملکی از درگیری‌های زمینی ناشی است. حملات هوایی نیز منجر به تلفات افراد ملکی شده است. علاوه بر این، از آغاز حمله ماه می، دست کم ۲۴۱۰۰۰ نفر بیجا شده و درگیری‌های طولانی مدت در شهرها، منجر به آسیب به زیرساخت‌های اساسی مانند سرک‌ها و پل‌ها و دیگر تسهیلات ملکی شده است.

بر اساس این گزارش‌‌ها، وضعیت در جنوب شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، تأثیر وحشتناکی را که خصومت‌ها در مناطق شهری بر افراد ملکی بار میآورد به وضوح نشان می‌دهد. تنها در ۱۳ روز از ۲۸ جولای سال ۲۰۲۱ میلادی، هنگامی که جنگ در شهر آغاز شد، سازمان ملل متحد گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن دست کم ۱۳۹ فرد ملکی و زخمی شدن ۴۸۱ نفر دریافت کرد.

به اشتراک بگذارید