پرش به محتوا

حاصلات خربوزه و تربوز در بغلان افزایش یافته است

وزارت زراعت آبیاری و مالداری نوشته که حاصلات خربوزه و تربوز بغلان امسال به بیش از ۱۵۰ هزار و ۴۰۰ متریک‌تُن رسیده است.

این وزارت نگاشته که در سال جاری بیش از هفت هزار و ۵۶۰ هکتار زمین در ولایت بغلان تحت کشت خربوزه و تربوز بود و از آن بیش از ۱۵۷ هزار و ۹۲۰ هزار متریک‌تُن حاصل برداشت شده است.

به نقل از این وزارت، دهقانان پل‌خمری و ولسوالى‌های بغلان مرکزی، دهنه غوری و دوشی، علت افزایش حاصلات خربوزه و تربوز را کسب تجارب از سوی دهقانان و آشنایی با روش‌های استندرد کشت تربوز و خربوزه و از سوی دیگر دست‌یافتن به تخم‌های اصلاح‌شده می‌دانند.

  در خبرنامه‌ای این وزارت آمده که يوسف‌خان، پالیزکار خربوزه در قريه حاجى سرفراز دند غوری، ضمن ابراز خرسندی از حاصلاتش در سال جاری می‌گوید: «امسال خدا را شکر که حین برداشت حاصل امنیت تأمین شد، حاصلاتم را بارگیری کرده خودم به کابل بردم و مفاد بسیار عالی به دست آوردم.»

بر اساس این خبرنامه، عبدالقهار ستارى، آمر امور زراعتى ریاست زراعت بغلان، با ارگانیک خواندن تربوز و خربوزه این ولایت می‌گوید که دهقانان بغلان در پالیزهای‌شان از کودهای کیمیاوی یوریا و DAP و هم‌چنان پس‌خورده‌های مرغ‌های فارمی استفاده می‌کنند.

در این خبرنامه گفته شده که به گفته آمر امور زراعتى ریاست زراعت بغلان، با وجودی که استفاده از کود کیمیاوی به میزان حاصلات افزوده، اما در کیفیت آن تأثیر منفی نگذاشته است.

گفتنی است که تربوز و خربوزه بغلان بیش‌تر در ولایت‌های هم‌جوار به مصرف می‌رسد و بخشی از آن به پاکستان صادر می‌شود.

به اشتراک بگذارید