پرش به محتوا

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ فعالان رسانه‌ای هرات نگران آینده‌ فعالیت خبرنگاری‌اند

همزمان با بزرگداشت از سوم می؛ روزجهانی آزادی مطبوعات، شماری از فعالان رسانه‌ای در هرات شرایط فعلی برای خبرنگاران را دشوار عنوان کرده و از آینده‌ کار رسانه‌ای در کشور ابراز نگرانی کردند.

این روز از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با اهدای تندیس نور احمد کریمی به سه تن از پیش‌کسوتان عرصه روزنامه‌نگاری تجلیل شد.

سعید حقیقی،  آگاه امور رسانه‌ای در هرات بیان می‌داردکه  رسانه‌ها طی دو دهه گذشته به خوبی توانستند که از فعالیت دولت و نهادها نظارت کنند و این موفقیت فعالیت رسانه را در کشور نشان‌ می‌دهد.

 این آگاه امور رسانه بیان می‌کند، مخالفان رسانه‌ها در کشور افرادی هستند که فکر می‌کنند حقیقت پیش آنهاست و نباید رسانه‌ها برای بیان واقعیت موجودیتی داشته باشد.

حقیقی علاوه کرد، در کنار اینکه نگرانی از آینده کاری رسانه‌ای در کشور، خوشبینی‌های نیز وجود دارد. نسل نو افغانستان  اجازه نخواهد داد که دستآوردهای رسانه نادیده گرفته شود، چون دیگر نمی‌خواهند با مغلطه زندگی کنند.

با این حال، سهیلا عرفانی استاد دانشگاه و فعال رسانه در هرات می‌گوید:” در دو دهه اخیر ما شاهد فعالیت عظیم رسانه‌ها بودیم. این رسانه‌ها باعث تحولات مثبتی در جامعه شدند و رسالت خود را با پشت سر گذاشتن تمام دشواری‌ها انجام دادند.

 عرفانی افزود، نگرانی عمده خبرنگاران این است که در مذاکرات صلح و بعد از آن محدودیت‌های بیشتری علیه خبرنگاران وضع شود و تهدید‌های امنیتی علیه‌شان شدت گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: برای افکار عمومی کشور و نسل نو افغانستان پس‌زدن رسانه قابل قبول نیست.

محسن کریمی یک تن از خبرنگاران می‌گوید:” از دستآورهای کلان حکومت در دو دهه گذشته رسانه بوده است، اما متأسفانه  با شروع مذاکرات میان‌افغانان نگرانی جامعه رسانه‌ای از شدت گرفتن محدودیت‌ها و خشونت علیه خبرنگاران بلند رفته است.

کریمی بیان داشت، رسانه‌ها در دو دهه اخیر نیز با دشواری درون سازمانی و بیرون سازمانی بسیاری روبرو بوده‌اند، و حالا با بلند رفتن تهدیدها علیه خبرنگاران نگرانی‌ها هم بیشتر شده است.

این خبرنگار اظهار داشت، دولت باید پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران را به گونه‌ای دقیق بررسی کند و نهادهای بین‌المللی نیز با فعالیت دادخواهانه از فعالیت رسانه‌ها حمایت کنند.

از سوی هم، آریا روفیان رییس اداره اطلاعات فرهنگ بیان می‌کند. محفل امروز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات برگزار شده و دو هدف در این محفل وجود دارد اهدای تندیس آقای نور احمد کریمی به سه روزنامه نگار پیش‌کسوت عرصه خبرنگاری و برگزاری نمایشگاهی که در آن وسایل ارتباطی و رسانه‌ای را از زمان آغاز کار رسانه‌ای تا به حال به نمایش می‌گذارد.

وی افزود، این تندیس به سهیلا عرفانی استاد دانشگاه، سعید حقیقی فعال رسانه‌ای و نعمت‌الله سروری استاد پیشین دانشگاه هرات اهدا شد.

گفتنی است که در حال حاضر 20 شبکه رادیویی محلی و 19 شبکه تلویزیونی محلی و 25 رسانه چاپی در هرات فعالیت می‌کند.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید