پرش به محتوا

نمایشگاه عکاسی با نام حضور معنا دار زنان در روند صلح در هرات برگزار شد

 در این نمایشگاه، دستآرودهای زنان افغان در دو دهه گذشته طی 40 قطعه عکس به نمایش گذشته شد.

تصاویر این نمایشگاه توسط چهار عکاس خبرنگار هرات، نگاره برداری شده است.

عکاسان این نمایشگاه می‌گویند که امیدواریم که این تصاویر بتواند نشان دهنده تلاش زنان در عرصه اجتماعی را به خوبی بیان کند و باعث شود که دستآوردهای زنان در پروسه‌ی صلح نادیده گرفته نشود.

عارف کریمی عکاس خبرنگار که ده قطعه‌ عکس‌ از فعالیت‌های اجتماعی زنان در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده است بیان می‌کند، از دغدغه‌های امروز زنان در افغانستان حضور کمرنگ در میز گفتگوهای صلح و نگرانی از آینده زنان است، این نمایشگاه تلاش زنان افغانستان برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در 20 سال پسین به تصویر کشیده است.

کریمی بیان می‌کند، همه مردم افغانستان به ویژه خبرنگاران خواهان حفظ دستآوردهای دو دهه گذشته هستند و من هم به عنوان خبرنگار نمی‌‌خواهم که این دستآورها معامله شود.

 با این حال ملکه محمود زاده از بانوان عکاس است که در این نمایشگا، نگاره‌های از فعالیت زنان افغان را به تصویر کشیده است.

ملکه بیان می‌کند، زنان در دو دهه گذشته قربانی‌های زیادی برای وارد شدن در اجتماع دادند. تصاویر به نمایش گذاشته شده امروز نیز بیانگر این واقعیت است، نباید این قربانی‌های زنان برای منافع عده‌ی مورد معامله قرار گیرد.

وی افزود، نمی‌خواهیم که شرایط بیش از این برای فعالیت خبرنگاران به ویژه زنان تنگ‌تر شود، بلکه باید حضور زنان برای نماینده‌گی و حمایت واقعی زنان پر رنگ باشد.

از سوی هم شماری از بانوان خبرنگار در هرات نیز تأکید دارند که زنان با مشکلاتی زیادی دست و پنجه نرم کردند تا بتوانند فعالیتی در اجتماع داشته باشند و این فعالیت زنان نباید نادیده گرفته شود.

بهشته عزیز از زنان خبرنگار در هرات اظهار داشت، زنان افغانستان به ویژه زنان خبرنگار تا همین حالا مشکلات زیادی را متحمل شدند و مبارزه بسیاری کردند که بلکه توانسته باشند، گوشه‌ی از مشکلات مردم را حل کنند، اما طوریکه دیده می‌شود در گفتکوهای صلح سهم زنان افغانستان کمرنگ است و این برای ما نگران کننده است.

از جامعه جهانی و زنان افغانستان می‌خواهیم که برای حمایت بیشتر زنان تلاش کنند و در مقابل معامله حقوق زنان سکوت را کنار بگذارند.

قرار بود که به تاریخ 24 اپریل سال روان گفتگوهای بین‌الافغانی در استانبول ترکیه برگزار شود، اما به دلیل موافق نبودن طالبان برگزاری این گفتگوها  بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد.

به اشتراک بگذارید