پرش به محتوا

گشایش نمایشگاه آثار دوره‌ی تیموریان در هرات

به مناسبت از پنجصد و هشتادمین سالروز تولد امیر علی شیر نوایی نمایشگاهی تحت نام آثار دوره‌ی تیموریان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گشایش یافت.

این نمایشگاه امروز(پنج‌شنبه، 19 حمل) گشایش و صنایع دستی مانند، قالین‌های دستی، موسقی محلی، صنعت ابریشم، آثار نقاشی و خطاطی در 30 غرفه در معرض دید عموم  قرار گرفت.

محمد ظاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ هرات که در این نمایشگاه حضور داشت برای حمایت صنایع دستی و هنری کشور تعهد سپرد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان داشت که، حکومت افغانستان توان خریداری صنایع دستی و هنری کشور را در تمام زمینه‌ها ندارد و اوضاع نامساعد امنیتی نیز مانع حضور گردش‌گران بیشتر در کشور می‌شود.

با این حال، شماری از غرفه‌داران این نمایگشاه بیان می‌دارند که این روزها صنایع دستی و هنری در کشور بازار گرمی ندارد و خوب است که دولت زمینه بازاریابی این محصولات را در خارج از کشور فراهم سازد.

محمد ظاهر درویشی از تولیدکننده‌گان صنعت قالین در هرات می‌گوید:” چندین سال است که به صنعت قالین بافی در کشور توجه آنچنانی نشده است، این صنعت در بازارهای داخلی خریداری ندارد و زمنیه این فراهم نشده که تولید کننده‌گان این صنعت محصولات‌شان در بازارهای بین‌المللی به فروش برسانند.

وی افزود، در سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا میزان صادرات به 50 درصد کاهش یافت و امیدواریم که در سال پیش رو بتوانیم که صادرات بیشتری داشته باشیم.

فرزانه احمدی یکی از نقاشان هرات در این نمایشگاه صنایع دستی‌اش را به نمایش گذاشته است وی که 6 سال است به هنر نقاشی روی آورده چنین بیان می‌دارد، توجه مردم و دولت به هنر به شدت کمرنگ است و اگر این بی‌مهری‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است که هنرمندان را نسبت به کار‌شان دلسرد سازد.

وی ابراز داشت، شعار دادن را نمی‌شود حمایت گفت، بلکه دولت باید برای رشد و شکوفا شدن استعدادهای هنری گام‌های عملی بردارد.

با این حال، استاد عبدالجلیل توانا از خوشنویسان نام‌دار در هرات با آنکه برگزاری این نمایشگاه‌ها را برای معرفی هنرها و صنایع دستی و آثار هنری مهم می‌‎دانند، اما  ابراز می‌‌دارد که نظر به فعالیت و زحمت هنرمندان، حمایت دولت درخور توجه نبوده است.

آقای توانا می‌گوید:” دولت با برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر داخلی و خارجی از یکطرف زمینه گسترش ارتباطات را فراهم می‌سازد و از سوی دیگر هنر و فرهنگ کشور را به جهانیان معرفی می‌کند.

گفتنی است که دیروز همایش بازخوانی اندیشه‌های امیر علی شیرنوایی با اشتراک سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، شماری از اعضای کابینه و نماینده‌گان خارجی در هرات آغاز شد.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید