پرش به محتوا

رئیس معارف هرات: ” توان توزیع 30 درصد کتاب را برای دانش آموزان داریم”

مسوولان اداره معارف هرات می‌گویند که این اداره توان توزیع 30 درصد کتاب را برای دانش‌آموزان مکتب‌های هرات را دارند.‌

ذکریا رحیمی رئیس معارف هرات در صحبت با اخبار روز کمبود کتاب یک چالش بسیار جدی دانسته و گفت: اگرچه 70 درصد دانش‌آموزان به کتاب دسترسی دارند، اما بیشتر توسط والدین دانش‌آموزان برای‌شان کتاب تهیه می‌شود.

آقای رحیمی می‌‎افزاید، اگرچه در دوران کرونا از طریق تلویزیون برای دانش آموزان تدریس می‌شد، اما هیچگاهی نتوانست جایی صنف‌های حضوری را پر کند و در این دوران مشکل کمبود کتاب بر مشکلات دیگر شاگردان افزوده شد.

از سوی هم شماری از مدیران مکاتب در هرات با آنکه مشکل کمبود کتاب را تأیید می‌کنند می‌افزایند که نداشتن کتاب در دوران کرونا بیشتر از سال‌های دیگر روی یادگیری دانش‌آموزان تأثیر منفی گذاشته است.

رؤفه جامی مدیر لیسه مهری هروی می‌گوید:” بیشتر دانش‌آموزان ما کتاب ندارند و در دوران کرونا چون مکتب‌ها باز نبوده و آنها مثل دیگر سال‌ها نتوانستند که از منابع درسی و همصنفی‌های‌شان استفاده کنند، بنابراین آنها نتوانستند که چیزی یاد بگیرند.”

خانم جامی افزود، بیشتر دانش آموزان دوره لیسه و متوسطه به کمبود کتاب مواجه هستند.

در همین حال تعدادی از دانش ‌آموزان نیز می‌گویند که عدم دسترسی به کتاب، روی یادگیری‌شان تأثیر منفی گذاشته است.

صنم، از دانش‌آموزانی است که در طول دوران کرونا نتوانسته هیچ کتابی از سوی مکتب دریافت کند.

صنم بیان می‌دارد، اگرچه در دوران کرونا ما درس‌های مکتب را از طریق تلویزیونی دنبال می‌کردیم، اما چون کتاب نداشتیم نتوانستیم چیزی از این درس‌ها یاد بگیریم.

صنم می‌افزاید، “به سختی توانستم امتحان‌های که بعد از دوران کرونا از ما اخذ شد، سپری کنم.”

فروزان یکی دیگر از دانش‌آموزان است او بیان می‌دارد که در دوران کرونا  نتوانستم کدام کتابی از سوی مکتب دریافت کنم و خانواده‌ام نیز توان خریدن کتاب را نداشت، بنابراین نتوانستیم که به صورت درست از درس‌های که برای دانش‌آموزان از طریق تلویزیون پخش می‌شد استفاده کنم.

تعدادی از خانواده‌ها نیز اظهار می‌دارند که آنان توانایی خریداری کتاب‌های مکتب را همزمان برای چند فرزند خود ندارند و دولت باید در این زمینه اقدامات جدی داشته باشد.

بشیراحمد پدری است که سه فرزند‌اش به مکتب می‌رود و هر ساله مجبور است که در کنار دیگر مصارف، کتب برای‌شان نیز خریداری نماید.

او گفت: من همه ساله باید برای فرزندانم که به مکتب می‌روند کتاب خریداری کنم، و این باعث می‌شود که به دیگر نیازهای فرزندان خود توجه نکنم.

وی افزود، در دوران کرونا مشکل نبود کتاب بیشتر حس می‌شد، چون سال‌های دیگر که مکتب‌ها باز بود،  فرززندانم می‌توانستند از کتاب‌های همصنفی‌های خود استفاده کنند، اما امسال نتوانستند و به همین خاطر است که در امتحان‌ها نیز به مشکل بر می‌خورند.

کمبود کتاب از مشکلات عمده معارف هرات بوده که سابقه آن به چند سال قبل  بر می‌گردد و این مشکل برای دانش‌آموزان هرات به ویژه آنانی که در نقاط دور دست افغانستان زندگی می‌کردند، و به رسانه دسترسی ندارند چندین برابر شده است.

گزارشگر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید