پرش به محتوا

از نودمین سال تاسیس انجمن ادبی هرات تجلیل شد

از نودمین سال  تاسیس انجمن ادبی هرات، با حضور فرهنگیان، استادان دانشگاه و مقام های دولتی در هرات تجلیل شد.

مسوولان انجمن ادبی هرات می‌گویند رشد ادبیات و فرهنگ نیازمند حمایت است.

داود منیر رییس انجمن ادبی هرات بیان می‌دارد که این انجمن نیاز جدی به حمایت مالی دولت دارد و برای فعالیت‌های بیشتر در انجمن ادبی هرات نیاز به بودجه است که متاسفانه این نهاد بودجه آنچنانی به دسترس ندارد.

وی اظهار داشت انجمن ادبی وظیفه دارد تا زمینه شگوفا شدن استعدادهای پنهان را فراهم کند و  می‌توانم بگویم که بهترین شاعران امروز کشورآنانی اند که از انجمن ادبی هرات سر برآوردند.

فرهنگیان هرات می‌گویند که فقر مردم جامعه و جنگ در کشور باعث بی مهری  مردم و دولت نسبت به انجمن ادبی هرات و ادبیات شده است.

محمد ناصر رهیاب استاد دانشگاه می‌گوید:”  دغدغه های نبود بودجه از مشکلات عمده انجمن ادیب هرات است و متاسفانه  شرایطی که در افغانستان حاکم تاثیرات منفی خود را روی ادبیات و فرهنگ نیز داشته است.

 این استاد ادبیات زبان فارسی بیان می‌دارد، که نقد ادبی نیز به معنایی واقعی آن  در هرات وجود ندارد، اما فعالیت های انجمن ادبی هرات غنیمت است و بسنده نیست.

با این حال سید وحید قتالی والی هرات که در نودمین سالگرد انجمن ادبی هرات سخنرانی می‌کرد، فعالیت‌های انجمن ادبی را ارزنده توصیف کرد، اما افزود، حمایت از انجمن ادبی هرات در مقابل  فعالیت‌های این  نهاد  ناچیز بوده است.

با این حال، آریا رئوفیان رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات تایید می‌کند که با توجه به فعالیت‌های 9 دهه این نهاد، حمایت درخور توجه  از آن نشده است.

وی تاکید می کند که بعد  از این حمایت های بیشتری از این انجمن خواهد داشت و  انجمن ادبی هرات رسما تحت پوشش اداره اطلاعات و فرهنگ قرار خواهد گرفت.

وی افزود، در ابتدا مکانی دایمی برای انجمن ادبی هرات از و وسایل اداری از سوی  اطلاعات و فرهنگ به دسترس این انجمن قرار خواهد گرفت.

انجمن ادبی هرات در سال 1309 قاضی ملامحمد صدیق، منشی عبدالکریم احراری و  محمد سرور جویا پا به عرصه وجود گذاشت و تا امروز، شاعران  و ادیبانی بسیاری را به جامعه افغانستان تقدیم کرده است، اما این انجمن و ادیبان کشور همواره از بی مهری دولتمردان نسبت به  ادبیات و فرهنگ شکایت داشته‌اند.

به اشتراک بگذارید