پرش به محتوا

شهروندان هرات: “از نیروهای امنیتی حمایت می‌کنیم و خواستار اصلاحات در حکومت هستیم”

شماری از بزرگان، جوانان و شهروندان هرات امروز(دوشنبه، 4 حوت) گرد‌هم آمدند تا حمایت خود را از نیروی‌های امنتی کشور اعلام کنند

این شهروندان به این باورند که حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان می‌تواند انسجام را در کشور بودجود آورد، اما حکومت افغانستان نیز نیاز به اصلاحاتی دارد.

مسوولان برگزار کننده می‌گویند که هدف از راه‌‎ اندازی این برنامه حمایت از بیرق و نیروهای امنیتی افغانستان است.

بصیره صفا طاهری از برگزار کننده‌گان این بر‌نامه می‌گوید:” ما امروز جمع شدیم که به گوش همه برسانیم که از نیروهای امنیتی و کسانی که برای دفاع از این وطن خون داده‌اند حمایت می‌کنیم و برای ما تغییر بیرق افغانستان قابل پذیرش نیست .”

وی اظهار می‌دارد، اگر ما از نیروهای امنیتی کشور حمایت نکنیم بدین معنی است که قربانی‌های چند ساله این  نیروها را برای آرامش زندگی افغان‌ها نادیده می‌گیریم.

در همین حال، سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات بیان می‌دارد ما باید از تاریخ درس بگیریم، و نباید در پی تغییر نظام باشیم بلکه باید برای آوردن اصلاحات در نظام تلاش کنیم.

حسینی می‌افزاید:” عدم دفاع از نظام جمهوری ما را به قربانیان جنگ در افغانستان مدیون خواهد کرد.”

این عضو شورای ولایتی هرات تأکید کرد؛ اگر کشورهای اسلامی و همکار افغانستان و جامعه بین‌الملل از نظام جمهوریت حمایت نکنند، در حقیقت بر دستآوردهای خود خط بطلان کشیدند.

از سوی هم آگاهان سیاسی در هرات می‌گویند، فروپاشی نظام دموکراسی افغانستان را به مشکلات جدی روبرو می‌سازد، نیاز هم است که در نظام فعلی افغانستان اصلاحاتی برای توسعه جامعه آورده شود.

محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان هرات ابراز می‌دارد:” ما خوشبختانه نظام مبتنی بر دموکراسی و آزادی بیان داریم و تحت این نظام هر‌کس می‌تواند دیدگاه و نظریات خود را ارایه کنند، اما این دیدگاه نباید با مبارزات مسلحانه همراه باشد.”

رییس شورای متخصصان گفت، افرادی که نظر مخالف با حکومت دارند، نظریاتی را ارایه دهند که به اصلاح جامعه بینجامد.

این آگاه سیاسی با اینکه تأکید دارد که فروپاشی نظام جمهوریت مردم افغانستان را به مشکلات جدی روبرو خواهد ساخت، اما می‌گوید که رهبری نظام فعلی افغانستان نیاز به اصلاحات دارد.

دوام نظام جمهوریت و آمدن حکومت موقت از  بحث‌های داغ محافل سیاسی این‌روزها در افغانستان است و هر کدام از این هر کدام مافقان و مخالفان خود را دارند.

گزارشی از فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید