پرش به محتوا

یوناما: از آغاز مذاکرات صلح 11 مدافع حقوق بشر و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شدند

دفتر معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) در گزارش تازه خود که به تازگی نشر کرده گفته که از ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰، آغاز مذاکرات صلح تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱،  حدود ۱۱ مدافع حقوق بشر و کارمندان رسانه ای در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده اند.

در گزارش این سازمان آمده است که این روند همراه با عدم پذیرفتن مسئولیت این حملات، باعث ایجاد فضای ترس در بین مردم شده است.

یوناما بیان داشته که در نتیجه فضای حقوق بشری و رسانه ای تغییر نموده است، شمار زیادی از افراد مسلکی در کارشان دست به خودسانسوری زده، کارشان را رها کرده و خانه و جوامع خود را به امید بهبود مصونیت شان ترک کرده اند.

این گزارش تعداد مجموعی ۶۵ کشته از مدافعین حقوق بشر و متخصصین رسانه ای را از اول جنوری ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱ ثبت نموده است.

به نقل از این گزارش، دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: “مردم افغانستان به فضای مدنی شکوفا، جامعه ای که در آن مردم بتوانند فکر کنند، بنویسند و نظریات شان را آزادانه به دور از ترس بیان نمایند، نیاز دارند و شایسته آن هستند.”

این گزارش تأکید می کند که همه جوانب نقش مهمی در جلوگیری از چنین کشتارها و ارعاب و همچنین در ارتقای پاسخگویی و جلوگیری ازعدم مجازات را دارند. تحقیقات در مورد قتل ها باید مستقل، بی طرف، سریع، دقیق، معتبر و شفاف باشد. پیگرد قانونی مرتکبین مشکوک باید کاملاً از مراحل درست و معیارهای محاکمه عادلانه پیروی کند.

به اشتراک بگذارید