پرش به محتوا

آغاز کارزار واکسین پولیو در هرات

سومین دور کارزار تطبیق واکسین ضد فلج کودکان در سال ۲۰۲۴ میلادی، امروز (یک‌شنبه، ۹ ثور) در هرات افتتاح شد.

محمدآصف کبیر، مسئول بخش عملیاتی تطبیق واکسین پولیو در حوزه‌ی غرب می‌گوید که در این کارزار چهار روزه، ۷۵۸ هزار کودک زیر پنج‌سال در تمام ولسوالی‌ها و سطح شهر هرات، واکسین پولیو دریافت کنند.

آقای کبیر می‌افزاید که در سطح کشور ۱۷ نمونه‌ی مثبت محیطی ویروس پولیو ثبت شده است که هرات نیز شامل این ساحه‌های آلوده به این ویروس محیطی است.

«ما سمپل محیطی یا نمونه‌ی ویرورس را در محیط داریم، اگر قبلاً ویروس در حوزه‌ی جنوب بود یا در حوزه‌ی مشرقی، امروز در غرب ما، شهر هرات هم سمپل محیطی یا نمونه‌ی مثبت محیطی پیدا شده، اما خوشبختانه ما واقعه‌ی وحشی پولیو نزد اطفال نداریم. در سطح افغانستان در کل ۲۷ سمپل محیطی مثبت وجود دارد که یک سمپیل از ۲۷ سمپل محیطی مثبت، فقط یک سمپل محیطی مثبت در هرات وجود دارد. متباقی سمپل‌های محیطی مثبت در قندهار است، در زابل است و همچنان حوزه‌ی مشرقی که بیش‌ترین واقعات سمپل محیطی دارد».

در همین حال، حیات‌الله مهاجر فراهی، معاون والی هرات می‌گوید که زمینه‌ی تطبیق کارزار واکسین ضد فلج کودکان برای کارکنان مربوطه در تمام ولسوالی‌های این ولایت فراهم شده است.

مهاجر می‌افزاید: «کارکنان بخش پولیو، می‌توانند که در ولایت هرات، همین طور در زون غرب و تمام مناطق دوردست و ولسوالی‌ها بروند و کارشان را با طمینان خاطر انجام بدهند، در بخش امنیت ما کدام مشکلی نداریم».

در سوی دیگر، شماری از باشندگان هرات ضمن ابراز نگرانی از ثبت نمونه‌های مثبت محیطی در این ولایت، می‌گویند که به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری فلج کودکان در این ولایت، کودکان‌شان را واکسین می‌کنند.

محمدعثمان، باشنده‌ی هرات، می‌گوید: «من یک پسر نُه ماهه دارم که فردا می‌خواهم او را به مرکز واکسین ببرم و واکسین کنم. از همه‌ی مردم می‌خواهم که بچه‌های‌شان را واکسین کنند تا به امراض مختلف دچار نشوند».

مهری محمدی، یک تن دیگر از باشندگان این ولایت می‌گوید: «پولیو یک مریضی است که تداوی ندارد، اگر پیش‌گیری نکنیم، تداوی ندارد. به همین خاطر همه‌ی خانواده‌ها باید مسئولیت‌پذیر باشند و غفلت نکنند. بعضی از فامیل‌ها که [کارکنان واکسین پولیو] به خانه‌های‌شان می‌روند یا می‌گویند که طفل ما خواب است یا مهمان داریم و هزار بهانه می‌آورند. نمی‌فهمند که چقدر این واکسین پولیو برای اطفال مفید است».

گفتنی است که براساس اعلام سازمان جهانی صحت، پس از اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، خطر ابتلای کودکان به پولیو در این کشور افزایش یافته است.

به اشتراک بگذارید