پرش به محتوا

نمایش‌گاه اثرهای خطاطی و کتاب در هرات گشایش یافت

نمایش‌گاه‌‌ دو روزه‌ی “اثرهای خطاطان و کتاب‌های نویسندگان و ناشران” روز گذشته (جمعه، ۷ ثور) در مقام ولایت هرات گشایش یافت.

نوراحمد اسلام‌جار والی هرات، از نویسندگان و خطاطان این ولایت به عنوان قشر محروم جامعه یاد کرده و از بازرگانان خواهان پشتیبانی از این قشر جامعه است.

او می‌افزاید: «من این را به یقین گفته می‌توانم که هنرمندان خط‌نویس ما، دانشمندان، صنعت‌کاران و عالمانی هستند که محروم‌ترین قشر در جامعه می‌باشند».

در سوی دیگر‌، شماری از ناشران و نویسندگان از کم‌رنگ بودن کتاب‌خوانی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌افزایند که کتاب‌خوانی روبه‌ سقوط است. آنان از جوانان خواهان گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در این ولایت هستند.

محمدعمر شهاب، رئیس اتحادیه‌ی ناشران، کتاب و قرطاسیه‌فروشان هرات می‌گوید: «کتاب در حالت سقوط است، امیدوارم که جوانان عزیز ما، مردم عزیز ما اگر می‌توانند به ماه‌یی یک کتابی بخرند. همچنین‌ نمایش‌گاه‌یی که ما قبلاً می‌گرفتیم، نمایش‌گاه بزرگ و کلان طوری که شما در جریان هستید، فعلاً برای چند سال می‌شود که ما نتوانستیم دوباره چنین نمایشگاه‌یی بگیریم ما از مسئولین تقاضا می‌کنیم که با ما همکاری کنند به ما توان بدهند که ما بتوانیم دوباره چنین نمایش‌گاه‌یی بگیریم».

در همین حال، شماری از اشتراک‌کنندگان در این نمایش‌گاه از برگزاری این نمایش‌گاه ابراز خرسندی کرده و از مسئولان حکومت سرپرست خواهان پشتیبانی مالی هستند.

میر ولی‌احمد صبری هروی، یک تن از خطاطان این ولایت می‌گوید: «آرزوی ما این است که ملت ما بیایند در کنار ما ایستاد شوند و از ما حمایت کنند و در عین حال، دولت ما هم بیایند بالای کار ما سرمایه‌گذاری کند و کار کند و به یک نوعی به حمایت مالی و معنوی بپردازند».

حیات‌الله مهاجر، معین نشرات اطلاعات و فرهنگ و معاون والی این ولایت، تأکید کرده می‌‌گوید که به نویسندگان و خطاطان در سال‌های پسین کم‌تر توجه شده است.

او می‌افزاید حکومت سرپرست تلاش دارد تا چنین نمایش‌گاه‌هایی بیش‌تر برگزار کنند.

آقای مهاجر چنین می‌گوید: «بدبختانه در سال‌های اخیر، به هنر خطاطی و نویسندگی کمتر توجه شده است. خوش‌نویسان و خطاطان نمی‌توانند از طریق قلم‌شان [نیازهای‌] زندگی‌شان را تأمین کنند، و همین گونه به مسلک و زندگی خود کار کنند. بنابراین امارت اسلامی به ویژه‌ وزارت اطلاعات و فرهنگ در این بخش بخاطر پشتیبانی خطاطان و ناشران چنین برنامه‌هایی (نمایش‌گاه‌هایی) برگزار می‌کند.»

در این نمایش‌گاه، ۱۵۰ اثر خطاطی که در آن‌ گونه‌های خط مانند ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی و سه هزار جلد کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی به‌نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است که مردها برای بازدید از این نمایش‌گاه، از ساعت هشت الی ۱۲ چاشت و زنان از ساعت یک الی شش عصر می‌توانند اشتراک کنند.

به اشتراک بگذارید