پرش به محتوا

برگزاری نمایشگاه خطاطی در هرات

نمایشگاهی تحت نام “آثار آیات قرآنی اساتید و هنرجویان انجمن خطاطان هرات” در این ولایت به مدت چهار روز برگزار شد که دو روز اول این نمایشگاه، برای مردان و دو روز آخر آن برای بازدید زنان اختصاص داده شده‌ است.

در این نمایشگاه، شماری از هنرمندان و خطاطان این ولایت، اثرهای خطاطی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند.

عبدالجلیل توانا، رئیس انجمن خطاطان هرات، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد انگیزه برای هنرمندان و معرفی هنر خطاطی عنوان کرده می‌‌افزاید که در این نمایشگاه ۱۰۰ اثر خطاطی به نمایش گذاشته شده ‌است.

آقای توانا تصریح می‌کند: «ما اثرهایی داریم که به سطح ممتاز و استادی کار شده ‌است یعنی به سطح بین‌المللی کار شده که ما می‌توانیم به جرأت بگوییم که ما می‌توانیم به نمایشگاه‌های بین‌المللی هم شرکت کنیم با همین آثاری‌که استادها کار کردند. خطوطی که این‌جا به نمایش گذاشته شده ‌است، در سطح بین‌المللی کار شده است نه در سطح افغانستان.»

از سویی هم، حمیدالله غیاثی آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت، ضمن تأکید از پشتیبانی هنرمندان و خطاطان این ولایت، می‌افزاید:

«هنرمندان در بخش‌های مختلف از قبیل خطاطی، نقاشی، خوش‌نویسی، مینیاتوری و سایر هنرها در شهر و دیار ما فعالین خاص خود را دارد و ریاست اطلاعات و فرهنگ در کنارشان بوده و کوشش نموده فرصت‌ها و بسترهای فعالیت کار هنری را برای‌شان فراهم سازد.»

در همین‌حال، اشتراک‌کننده از برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرده می‌گویند که از یک سال به‌ این سو، در بخش هنر توجه بیش‌تری از سوی حکومت سرپرست صورت گرفته است.

محمدایوب ارشاد، یک تن از اشتراک‌کنندگان این نمایشگاه، چنین می‌گوید:

«در گذشته‌ها ما بودیم و من یکی از علاقه‌مندان جدی این هنر هستم. در گذشته‌ها چنین نمایشگاه‌هایی بیش‌تر برگزار می‌کردند نسبت به حالا، اما حالا هم از یک سال به این سو بهتر شده است.»

در سوی دیگر، محمدابراهیم یک تن دیگر از اشتراک‌کنندگان این نمایشگاه می‌افزاید:

«به طول تاریخ حمایت از هنرمندان به‌خصوص خوش‌نویسان، به اندازه‌یی که انتظار می‌رفت، صورت نگرفته است. خواست من این است که حمایت‌شان را بیش‌تر کنند.»

گفتنی است که در این نمایشگاه، نوع‌های مختلف خط مانند: ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی و دیگر نوع‌های خط به نمایش گذاشته شده ‌است.

براساس گفته‌ی مسئولان محلی، انجمن خطاطان این ولایت در حال حاضر ۴۵ عضو و ۱۲ تن استاد دارد.

به اشتراک بگذارید