پرش به محتوا

فرهنگیان هرات: رییس جمهور باید برای ثبت هنر مینیاتور به نام افغانستان وارد اقدام شود

شماری از دانشگاهیان و فرهنگیان هرات طی نشستی در پیوند به ثبت نشدن هنر مینیاتور به نام افغانستان اعتراض کردند و از ریاست جمهوری کشور خواستند که وارد اقدام شود و نهادی را ایجاد کند که در قسمت ثبت آثار فرهنگی و تاریخی کشور به گونه‌ای جدی عمل کند.

توفیق رحمانی، رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات بیان می‌دارد:” اعتراض‌های قبلی ما نتیجه‌ای در پی نداشته است و امیدواریم که دولت برای جدیت بیشتر در این عرصه نهادی را ایجاد کند که بتواند به صورت جدی عمل کند.”

وی کارکرد اطلاعات و فرهنگ کشور را مورد انتقاد قرار داده و گفت، در پاسخ به تمام اعتراض‌های ما وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور خاموش بوده است.

عبدالناصر صوابی، استاد دانشگاه هرات و فعال فرهنگی، ابراز می‌دارد” ما در حال از دست دادن هویت فرهنگی خود هستیم و اگر هویت فرهنگی ما از دست برود، در حقیقت هویت ملی خود را از داست داده‌ایم”.

آقای صوابی گفته است، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور چرا سکوت می‌کند؟

در همین حال، داوود عرفان از دادخواهان فرهنگی در هرات می‌گوید:” متأسفانه از دادخواهی قبلی خود در قسمت ثبت هنر مینیاتور به عنوان میراث مشترک منطقه‌ای جز تبدیل آن به عنوان دغدغه ملی نتیجه مطلوبی حاصل نکردیم.”

عرفان گفت، اگر بی‌توجهی دولت به ارزش‌های فرهنگی به همین منوال پیش برود دیری نخواهد بود که خوشنویسی نیز به نام دیگر کشورها در یونسکو ثبت خواهد شود.

وی افزود، باید نهاد و جریانی در کشور ایجاد شود که به صورت جدی روی این موضوع کار کند، در غیر این صورت نمی‌توان به کار وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در قسمت ثبت هنر مینیاتور به نام افغانستان حساب کرد.

در پی ثبت هنر مینیاتور به نام کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و اوزبیکستان، فعالان فرهنگی در کشور اعتراض‌های را راه اندازی کردند و از حکومت افغانستان خواستند که وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور را وادار کند تا در قسمت ثبت هنر مینیاتور به نام افغانستان قاطعانه عمل کند، خواستی که به گفته‌ی فعالان فرهنگی در هرات پاسخی قناعت‌بخشی به آن داده نشده است.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید