پرش به محتوا

برگزاری کارگاهی تحت نام ” تکنالوژی و تحقیقات علمی”

شورای متخصصان هرات به سلسله کارگاه های خود این بار کارگاهی را تحت عنوان “تکنالوژی و تحقیقات علمی” را در مقر شورای متخصصان هرات، دایر نمود.

این کارگاه بعد از دو روز با توزیع تصدیق نامه برای بیش از 20 تن از دانشجویان امروز سه شنبه( 14 قوس) خاتمه یافت.

این کارگاه مخصوص بخش ذکور بوده که توسط محترم مسعود بهره، استاد پوهنتون/دانشگاه تدریس گردید.

شورای متخصصان هرات همواره در تلاش بلند بردن سطح آگاهی و ظرفیت سازی جوانان است‌. طوری که همه شاهد هستیم از همان آغاز فعالیت خود با دایر نمودن سیمینار ها و برنامه های آموزشی تلاش نموده که به هدف خود برسد. امروز نیز بعد از یک وقفه ی کوتاه به دلیل زلزله ها، دوباره فعالیت اش را در بخش تدوین کارگاه ها آغاز نموده است.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات در آخر این برنامه طی یک سخنرانی ضمن سپاس گزاری از اشتراک کنندگان گفت:” شورای متخصصان هرات همیشه در تلاش بوده است که در عرصه های مختلف عملا تحقیق کند تا از این طریق سطح آگاهی بلند رفته و بسیاری از مشکلات جامعه حل گردد.

آقای شهیر برای برداشت بیشتر و بهتر از تحقیق تعدادی از تحقیق های را که شورای متخصصان هرات انجام داده بود؛ را به اشتراک کنندگان توزیع نمود.

باید گفت که کارگاه های برگزار شده از سوی شورای متخصصان هرات مورد استقبال شماری از جوانان قرار گرفته طوری که این جوانان می گویند چنین برنامه ها باید به صورت اساسی و در مدت روزهای بیشتری برگزار شود تا آنان به گونه ی اساسی با موضوعات تحقیقی آشنا شوند.

عبدالحسیب رؤفی یک تن از اشتراک کنندگان در این کارگاه می گوید:” افغانستان جز کشورهای جهان سوم است که از لحاظ علمی و تحقیقی پیشرفت نکرده است. برگزاری چنین برنامه ها باعث آگاهی و ظرفیت سازی جوانان می گردد.”

در همین حال مسعود بهره که مسوولیت تدریس این کارگاه را در این مدت دو روز به دوش داشت می گوید:” تحقیق یک موضوع بسیار مفید در یک جامعه است که باعث پیشترفت یک کشور می گردد؛ امروزه اکثریت کشورهای که در جهان در بخش های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست و فرهنگ حرف اول را می زنند به دلیل این است که تحقیقات زیادی را انجام داده اند. تحقیق انواع متخلف مشکلات یک جامعه را می تواند برطرف کند.”

آقای بهره گفت این برنامه ها مورد استقبال اشتراک کنندگان قرار گرفته و خواهان برگزاری هر چه بیشتر این چنین برنامه ها هستند.

 باید گفت که تحقیق علمی چیست؟، مفدیت تحقیقات علمی برای جامعه، نقش تکنالوژی در جمع آوری اطلاعات تحقیق و تجزیه و تحلیل آن، نقش تکنالوژی در هماهنگی میان محقق و همکاران، نقش تکنالوژی در پخش و نشر نتایج تحقیقات علمی، معرفی پایگاه های معتبر علمی دنیا، چالش های سر راه تحقیقات علمی از جمله مواردی بودند که در این مدت روز روی آن بحث شد.

به اشتراک بگذارید