پرش به محتوا

روزنامه اتفاق اسلام ۱۰۳ ساله شد

از ۱۰۳ مین سالگرد تأسیس روزنامه اتفاق اسلام در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات با حضور شماری از مسؤولان دولتی و فرهنگیان تجلیل به عمل آمد.

روزنامه‌ی اتفاق اسلام، یکی از انگشت شمار‌ترین روزنامه قدیمی در افغانستان به شمار می‌رود؛ طوری‌که در غرب کشور، هیچ روزنامه‌یی با چنین قدمتی، وجود ندارد.

مولانا نعیم‌الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: ” روزنامه اتفاق اسلام در واقع یاد آور یک قرن تاریخ کشور ماست که در آن تمام قصه‌های تلخ و شیرین گنجانیده شده است.”

حقانی گفت “زمانی‌که اداره اطلاعات و فرهنگ موجود نبود، تمام فعالیت‌های فرهنگی از طریق اداره اتفاق اسلام صورت می‌گرفت.”

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات از تعداد تیراژ کم روزنامه اتفاق اسلام و میزان کارکن در آن، ابراز نگرانی کرد و بیان داشت که از مسؤولان مرکزی خواسته شده تا برای رفع این چالش، بودجه‌یی به اختیار اداره اطلاعات و فرهنگ هرات قرار دهند.

وی در ادامه گفت: امارت اسلامی مخالف کار رسانه‌ها نیست و در هر دو دور امارت اسلامی، فعالیت روزنامه را توقف نداده، بلکه برای تقویت آن کار کرده است.

در همین حال برخی از فرهنگیان و کارشناسان حوزه روزنامه‌نگاری در این محفل، خواهان رونق بخشیدن به این روزنامه با قدمت کشور شدند.

نعمت‌الله سروری استاد اسبق دانشکده ژورنالیزم می‌گوید” اتفاق اسلام یگانه نشریه در حوزه‌ی غرب است که قدامت تاریخی دارد و اثرات خیلی مفید را در عرصه فرهنگ و خبرنگاری داشت.”

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت اتفاق اسلام در زمان‌های که دانشکده ژورنالیزم نبود یک تخته‌ی مشق در یادگیری خبرنویسی و گزارش نویسی بوده است.

از سویی هم، مسؤولان روزنامه اتفاق اسلام خواهان توجه هر چه بیشتر دولت به این روزنامه هستند.

فایق هروی مدیر مسؤول روزنامه اتفاق اسلام می‌گوید در این روزنامه بخش تحلیل، مطالب صحی، فرهنگی با محتوای عالی نشر می‌شود.

هروی در صحبت با خبرنگار مجله تخصص گفت، که در حال حاضر ۹ تن درین روزنامه کار می‌کنند اما کافی نیست و انتظار دارند تا تیراژ روزنامه و تعداد کارکن آن افزایش یابد.

باید گفت که روزنامه اتفاق اسلام در حال حاضر روزانه به تعداد 300 تیراژ چاپ می‌شود که به باور مسؤولین و برخی فرهنگیان این تعداد تیراژ برای یک روزنامه تاریخی اندک بوده و باید  به تیراژ روزانه‌ی آن افزایش داده شود.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان می‌گوید:” روزنامه اتفاق اسلام یک سابقه‌ی تاریخی دارد خوب است که در قسمت مطالب آن بیشتر کار شود و موضوعات و مقالات تحقیقی را روی دست بگیرد و به نشر برساند تا مخاطبان زیادی را جذب کند و مردم از آن حمایت کنند.

روزنامه اتفاق اسلام میراث به‌جامانده از ادیبان و فرهنگیان برجسته هرات است که در حال حاضر با رغم چالش‌ها و کمبود امکانات، هم‌چنان به صورت روزانه منتشر می‌شود.

قابل یادآوری است که مسؤولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ می‌گویند با تلاش‌های این ریاست آنان توانستند که کیفیت و تیراژ روزنامه را بلند ببرند. به زودی این روزنامه به صورت رنگه و به تعداد 1000 تیراژ در روز چاپ خواهد شد.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید