پرش به محتوا

کار بازسازی آرامگاه و باغ مولانا واعظ حسین کاشفی به اتمام رسید

کار بازسازی آرامگاه و باغ مولانا حسین واعظ کاشفی امروز( یکشنبه، 9 قوس) به هزینه 330400 هزار دالر آمریکایی به پایه اکمال رسید.

کار بازسازی این بنای تاریخی یک سال پیش توسط موسسه، (ACHCO ) به همکاری سفارت ایالات متحده آمریکا آغاز شد.

مسوولان ریاست اطلاعات فرهنگ  ولایت هرات بیان می‌کنند، کار مرمت‌کاری و بازسازی این پروژه مطابق با معیارهای یونسکو می‌باشد.

آریا رئوفیان رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید:” تمام موارد کار این پروژه تحت نظر مدیریت آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات و مطابق با معیارهای یونسکو انجام شده است.”

 رییس این اداره می‌افزاید، در هرات ظرفیت خوبی برای مرمت‌کاری و بازسازی بناهای تاریخی وجود دارد . حتی از نیروی بشری هرات در قسمت بازسازی  بناهای تاریخی دیگر ولایات افغانستالن نیز استفاده می‌شود.

با این وجود، محمد رفیق شهیر؛ رییس شورای متخصصان هرات نیز از بازسازی و مرمت‌کاری  این بنای تاریخی ابراز خرسندی کرده و حفظ  و مراقبت از بناهای تاریخی را ماندگاری هویت یک جامعه می‌داند.

با این حال، وحید احمد سلطانی؛ آمر گردشگری ولایت هرات اظهار داشت مکان‌های مذهبی از جمله جاذبه‌‎های گردشگری است و مسلما بازسازی این بنای تاریخی نیز تاثیر مثبتی روی جذب صنعت گردشگری در هرات  خواهد داشت.

از سوی هم عبدالحبیب نوری  مسوول دفتر حفظ میراث‌های فرهنگی افغانستان (ACHCO)   گفت:  تمام تلاش خود را انجام دادیم  تا بتوانیم این آرامگاه وساحه آن را مطابق با معماری در دوره‌ تیموریان انجام دهیم و خوشبختانه با وجود مشکلات ناشی از کرونا توانستیم این پروژه در زمان معین آن  تمام کنیم.

کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری مشهور به مولانا حسین واعظ کاشفی نویسندهٔ پرکار، منجم، مفسر قرآن، ریاضی‌دان و واعظ تأثیرگذار در عصر تیموریان در هرات  بوده است.

گزارشگر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید