پرش به محتوا

بازگشایی اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب

اتاق تجارت و صنایع زنان در حوزه غرب امروز چهارشنبه ۲۴ جوزا افتتاح گردید.

در این افتتاحیه مسوولان مرکزی با بیش از صد تن از زنان متشبث از شش ولایت از جمله کابل، هرات، غور، بادغیس، فراه و نیمروز حضور داشتند.

هدف از ایجاد این اتاق، ایجاد سهولت در کار و تجارت بانوان عنوان شده است.

سلما یوسف­زی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در صحبت با خبرنگار اخبار روز گفت:”هدف از نشست امروزی ما این است که اتاق تجارت و صنعت زنان هرات را با ولایت‌های همجوار اش چون فراه، بادغیس، نیمروز و غور متصل بسازیم تا از این طریق خانم‌های تجارت‌پیشه در زون غرب با مرکز در ارتباط شوند. ما این اتاق را به خاطر ایجاد سهولت به تجارت خانم‌های متشبث ایجاد کردیم.”

اتاق‌های تجارت و صنایع زنان در سرتاسر کشور حدود ۳۰۰۰ عضو دارد که این خانم‌های تجارت‌پیشه در عرصه‌های مختلف چون تولید لباس‌های گند افغانی، ساخت انواع ترشیجات، شیرینی‌باب، صنایع دستی از جمله قالین، کیف و کفش فعالیت دارند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گویند آنان در تلاش‌اند که با کشورهای خارجی روابط برقرار کرده و نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد کنند تا به بازار‌های بین‌المللی محصولات خانم‌ها، معرفی شده و از این طریق صادرات را افزایش دهند.

در همین حال شماری از زنان تجارت‌پیشه بدین باور‌اند که ایجاد اتاق‌های تجارت و صنعت در ولایت‌های‌شان‌، سهولت‌های زیادی را برای خانم‌های متشبث برای پیشبرد تجارت‌شان بوجود می‌آورد.

مرضیه نورزی رئیس اجراییه اتاق تجارت و صنعت ولایت فراه به اخبار روز گفت:” تا فعلاً ولایت فراه اتاق‌های تجارت و صنعت برای خانم‌ها نداشت. ما می‌خواهیم که با ایجاد این اتاق به خانم‌های تجارت‌پیشه کمک کنیم که محصولات تولیدی خود را خودشان به فروش برسانند و با کمک همکاران مرکزی در تلاش هستیم که یک مارکت به خانم‌های متشبث ایجاد کنیم.”

خانم عارفی رئیس اتاق‌های تجارت و صنعت ولایت غور می‌گوید:”در گذشته زون غرب تنها مربوط ولایت هرات می‌شد اما خوشبختانه فعلاً ولایت‌های همجوار هرات هم نیز شامل می‌شوند. در ولایت غور خانم‌های کارآفرین زیاد هستند اما مکان مشخصی نیست که خانم‌ها زیر مجموعه آن شوند. در گرفتن جواز کار و به فروش رساندن محصولات خود خانم‌های تجارت‌پیشه مشکلات زیادی دارند اما با ایجاد اتاق‌های تجارت و صنعت در ولایت‌مان این مشکل می‌تواند که رفع شود.”

خانم‌های تجارت‌پیشه‌ی ولایات همجوار هرات خواهان  ایجاد یک بازار برای خانم‌ها هستند.

.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خانم‌های تجارت‌پیشه در ولایت هرات برای به فروش رساندن محصولات خود چندین بازار در سطح شهر دارند.

باید گفت که این نشست از سه روز بدین سو جریان دارد که در نتیجه‌ی آن رئیس و اعضای هیئت رئیسه‌ی اتاق‌های تجارت و صنایع ولایت‌های هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز طی یک انتخابات تعیین شدند.                                                           گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید