پرش به محتوا

یک شرکت ترکی در هرات، از منابع بادی برق تولید خواهد کرد

وزارت انرژی وآب با یک شرکت ترکی تفاهمنامه همکاری را امضا کرده است که به موجب آن، شرکت یاد شده درهرات، ۲۰۰ میگاوات برق از منابع بادی تولید می کند.

به گزارش آژانس باختر؛ این تفاهمنامه از سوی ملا عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب و سلیمان جیلیو، رییس شرکت ساختمانی ۷۷ ترکیه در کابل امضا شد.

ملا عبدالطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب گفت: ایجاد سهولت و ارائه خدمات به شهروندان کشور وظیفه آنان است و توانسته اند در وقت بسیار کم در بخش تولید انرژی و مدیریت آب به پیشرفت‌های چشم‌گیری برسند.

منصور، هم‌چنان افزود که آنان به دلیل با اعتبار بودن شرکت ساختمانی ۷۷ ترکی در اجرای تعهدات شان و کار خوب آنان، در چندین پروژه دیگر در کشور، تفاهمنامه همکاری برای تولید برق بادی را امضا کرده است.

به نقل از آژانس باختر؛ فرهاد محمودی، رئیس برنامه‌های انرژی وزات انرژی و آب، گفت: تولید ۲۰۰ میگاوات برق در هرات، آنهم از منابع بادی یک سرمایه‌گذاری سودمند است که در مرحله اول آمار‌های تحقیقی و حقیقی از منابع بادی برای تولید انرژی برق از ولسوالی کشک رباط سنگی جمع‌آوری می شود و پس از آن قرار داد را با این شرکت اجرا خواهد کرد.

هزینه این پروژه را شرکت ۷۷ ترکی پرداخت می‌کند و امکان دارد که در آینده‌ منابع بادی فراه، نیمروز و بادغیس نیز برای تولید برق و سنجش هزینه‌ی آن سروی شود.

سلیمان جیلیو رییس شرکت ساختمانی ۷۷ ترکی، هرات را در داشتن منابع تولید انرژی برق بادی مکان مناسب خواند و گفت که آنان تلاش دارند تا با اجرای این پروژه، ۲۰۰ میگاوات برق را در غرب کشور تولید کند.

او افزود که این پروژه باید تا دو سال دیگر به فعالیت آغاز کند وبرای اجرایی شدن آن باید گام های جدی برداشته شود. به گفته‌ی او، افغانستان سرشار از منابع تولید انرژی بادی و آبی است و این کشور می‌تواند در آینده به کشور‌های همسایه برق صادر کند.

گفتنی است، تفاهمنامه تولید ۲۰۰ میگاوات برق از منابع بادی هرات در حالی با شرکت ساختمانی ۷۷ ترکی، امضا شد که این شرکت برنامه افزایش تولید برق در بند کجکی هلمند را نیز زیر دست دارد.

به اشتراک بگذارید